Experiment met doellijn- en middencirkeltechnologie bij Oranje Zwart redelijk succesvol

Geplaatst: 15 mei 2017 in Stiphout Vooruit 4

Een primeur in het amateurvoetbal, gisteren op het sportpark van voetbalclub Oranje Zwart uit Helmond. Tijdens de wedstrijd Oranje Zwart 2 – Stiphout Vooruit 4 werd daar volop geëxperimenteerd me technologische snufjes. Arbiter Burhenne maakte gebruik van doellijn- en middencirkeltechnologie en die proef mag gerust als geslaagd worden bestempeld, hoewel er ook wel wat misging.

Eerlijkheid
Het verzoek om gebruik te mogen maken van geavanceerde technologie kwam van Oranje Zwart. ,,Bij deze club staat eerlijkheid hoog in het vaandel”, vertelde bestuurslid Cor van Lieshout voorafgaand aan de topper. ,,Het zou vervelend zijn als een foute beslissing één van de twee teams, en Oranje Zwart in het bijzonder, de titel kost. Dat kan en mag hier niet gebeuren, daarom hebben we de KNVB gevraagd of we onze clubscheidsrechter mochten uitrusten met nieuwe technologie. Dat verzoek werd gehonoreerd, waarschijnlijk omdat we een goede relatie met de KNVB hebben.”

Clubman Cor van Lieshout, die kaartjes voor het duel verkocht.

Speciaal horloge
Die technologie bestond uit een speciale bril met verrekijkerglazen, zodat de leidsman alle spelsituaties vanuit de middencirkel goed kon beoordelen. Verder droeg hij een speciaal horloge, dat trilt wanneer de bal de doellijn gepasseerd heeft. En om te voorkomen dat de scheids de middencirkel zou verlaten – wat volstrekt onacceptabel is in de kelder van het amateurvoetbal – was zijn uurwerk uitgerust met een gps-functie. Bij het naderen van de rand van de middencirkel, geeft het horloge een waarschuwingssignaal.

Kampioenenmaker Burhenne (rechts) na een recent kampioenschap. Foto: oranjezwart-helmond.nl

Buiten de middencirkel
Na een half uur spelen trilde Burhennes klokje voor het eerst, op het moment dat Stiphout Vooruit 4-verdediger Mark van Oorschot de bal ruim voor de doellijn wegwerkte. ,,Ik twijfelde geen moment en wees naar de middenstip. Daar was ik sowieso niet zo ver van verwijderd”, zei de referee na de wedstrijd over dat moment. ,,Achteraf bleek dat mijn horloge niet trilde omdat de bal over de lijn was, maar omdat ik op een moment van onoplettendheid buiten de middencirkel dreigde te komen. Maar goed, ik kan het natuurlijk niet terugdraaien, zelfs al zou ik het willen. Bovendien zijn de spelers van Stiphout 4 al vertrokken.”

De looplijnen van scheidsrechter Burhenne tijdens Oranje Zwart 2 – Stiphout Vooruit 4.

Tevreden
Mede door het discutabele moment won Oranje Zwart met 2-1 van Stiphout 4. Burhenne was na afloop niettemin tevreden over zijn hulpmiddelen. ,,Dankzij dat signaal kon ik op tijd bijsturen toen ik de middencirkel dreigde te verlaten. Gelukkig kwam ik niet over de lijn. Net als die bal in de eerste helft.”

Reacties zijn gesloten.