Sjansbal Stiphout op losse schroeven door koppige biljarters

Geplaatst: 26 februari 2017 in Helmond

Grote problemen voor de organisatie van het Sjansbal in Stiphout, dat op carnavalsmaandag zou plaatsvinden in het plaatselijke MFC. Het feest – waar naar verwachting tussen de 25 en 850 carnavalisten op af zouden komen – moet mogelijk op zoek naar een andere locatie. De reden: twee recreatieve biljarters hebben op hetzelfde moment een tafel in de feestzaal gereserveerd.

Groot succes
Het Sjansbal, dat vorig jaar voor het eerst werd georganiseerd, was al direct een groot succes. Enthousiaste vrijwilligers staken vele uren van voorbereiding in het evenement. Ook werden topartiesten als de Lawineboys vastgelegd. Om plaats te maken aan alle carnavalsvierders die op het bal verwacht worden, moeten niet alleen tafels en stoelen, maar ook de biljarttafel aan de kant. Vooral dat laatste blijkt nu dus voor problemen te zorgen.

Elke maandagavond welkom
,,De uitbater van het MFC heeft me in 2003 gezegd dat we elke maandagavond welkom zijn om te komen biljarten”, zegt amateurbiljarter Eric van Diepen. ,,Dat was weliswaar de vorige uitbater en het Sjansbal bestond toen nog helemaal niet, maar daar heb ik geen boodschap aan. Persoonlijk geef ik weinig tot niks om carnaval, dus ik wil ook op carnavalsmaandagavond een paar caramboles maken. Jammer voor de feestvierders, maar mijn wekelijks uitstapje is ook belangrijk.”

Eric van Diepen (rechts), opnieuw spelbreker.

Eric van Diepen (rechts), opnieuw spelbreker.

Verzetten geen optie
Het biljartuurtje verzetten naar later deze week – wanneer de zaal leeg is – bleek geen optie voor de 41-jarige Van Diepen. ,,Op aandringen van mijn teamgenoten overweeg ik na dit seizoen te stoppen als linksbuiten van Stiphout Vooruit 4. Om toch iets aan sport te blijven doen, wil ik semi-professioneel biljarter worden. Als ik nu al zomaar trainingen laat schieten, wordt het nooit iets.”

Zonde
Tijn Rooijakkers van de Sjansbal-organisatie betreurt de starre houding van Van Diepen, maar hoopt nog op een compromis. ,,Zonde dat één matig getalendeerde biljarter het verpest voor honderden getalenteerde bierdrinkers. We gaan proberen of we toch nog een plekje kunnen vinden voor de biljarttafel, zodat hij toch nog kan biljarten. Desnoods op de parkeerplaats.”

Ergens anders
Mocht Van Diepen niet mee willen werken, dan zal het feest ergens anders moeten plaatsvinden. Rooijakkers: ,,Dan houden we het Sjansbal gewoon in het huis van Eric van Diepen. Of hij dat goed vindt? Geen idee, maar hij is maandagavond toch niet thuis.”

Reacties zijn gesloten.