Ongewenste orgelman treedt op tijdens eerste Kasteeltuinconcert 

Geplaatst: 23 juni 2016 in Helmond

Niet iedereen zit erop te wachten, maar toch gaat het gebeuren: de beruchte orgelman, Alfons van Gehlen, verzorgt het eerste Kasteeltuinconcert van dit seizoen. De Limburger zal het publiek de hele avond verwennen met meezingers en evergreens.

Geen gitaren
De komst van de orgelman betekent een streep door de rekening van de rockliefhebber, want eigenlijk zou de gitaarband Voltage! het seizoen openen. Organisator Peter-Paul van Meerhoven besloot daar echter van af te zien: ,,Vorig jaar waren er nogal wat mensen, inclusief ikzelf, lichtelijk in paniek toen de komst van een Poolse metalband werd aangekondigd. Om geen risico te nemen, wil ik dit jaar geen gitaren op het podium. Maar geen paniek; orgelmuziek kan ook gezellig zijn.”

De in Helmond geliefde Alfons van Gehlen. Foto: ED.nl

Talent van eigen bodem
Met het boeken van de in Helmond wereldberoemde Van Gehlen reageert de organisatie op een veelgehoorde klacht: dat talent van eigen bodem nauwelijks aan bod komt. Talent heeft de organist, volgens Van Meerhoven, zonder meer. ,,Als je half Helmond tegen je in het harnas jaagt, heb je wel degelijk een bepaald talent. Of hij goede muziek maakt, zal me verder worst zijn. De meeste mensen komen toch alleen maar om te drinken en slap te zeveren. Ik tenminste wel.”

Troubadour
De musicus zal zijn kunsten overigens niet óp het podium vertonen. Van Meerhoven: ,,Dat orgel is loeizwaar en krijgen we met geen mogelijkheid op het podium. Alfons zal zich de hele avond, als een soort troubadour, verplaatsen in de kasteeltuin, zodat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van zijn fijne klanken. Op die manier krijgt hij bovendien ook geen klachten dat hij te lang op dezelfde plek staat.”

Ritmische ondersteuning
De orgelman wordt tijdens zijn optreden ondersteund door bandleden die hem ritmisch ondersteunen met hun centenbak. Van Gehlen vindt het geen probleem als mensen daar, in plaats van kleingeld, consumptiemunten in doen: ,,Dan kan ik na mijn optreden nog even blijven hangen voor een paar pilsjes. Niet te veel hoor, want de dag erna sta ik weer op de Markt. Bovendien ben ik geen drankorgel.”

Reacties zijn gesloten.