Stiphoutenaar grote man achter succes Kruijswijk: ‘Ik verleende hem in 1999 voorrang’

Geplaatst: 26 mei 2016 in Overige sporten, Stippents Tourspel

De laatste dagen duiken ze overal op: onbekende mensen die een graantje willen meepikken van het succes van wielrenner Steven Kruijswijk uit Nuenen. Vandaag claimt Hans van Hoek uit Stiphout de grote man achter de triomftocht van de toekomstig Giro d’Italia-winnaar te zijn, door hem op een zomerdag in 1999 voorrang te verlenen.

Op weg naar de bakker
,,Ik was op mijn fiets op weg naar de bakker in Nuenen, want mijn vaste bakker in Stiphout was op vakantie”, vertelt Van Hoek (71) over zijn heroïsche daad op de bijzondere dag in juli. ,,In het centrum naderde ik een gelijkwaardige kruising. Van rechts kwam er een knul op een mountainbike aan. Ik remde en hij fietste door. Daarna had ik snel mijn oude tempo weer te pakken.”

Toekomstig Giro-winnaar
Van Hoek, die jaarlijks succesvol is in het Stippents Tourspel, had niet meteen door dat hij de toekomstig Giro-winnaar trof. ,,Hij wist zelf waarschijnlijk ook niet dat hij de toekomstig Giro-winnaar was, want dat menneke was net twaalf jaar oud. Pas toen ik hem een paar jaar geleden bij De Avondetappe zag, viel het kwartje. Dat is die jongen van de bakker, zei ik tegen mijn vrouw Riek.”

img-20130711-wa0000

Kampioenenmaker Hans van Hoek (links) op de kermis in Nuenen, net als Kruijswijk gehuld in het roze.

Verwaterd
De Stiphoutenaar bekent de laatste jaren weinig contact met de renner te hebben gehad. ,,Je weet hoe dat gaat; contacten verwateren nu eenmaal. Na die ontmoeting in 1999 heb ik hem nooit meer ontmoet. Daarvóór trouwens ook niet. Maar dat moet je niet opschrijven; daardoor lijkt mijn bijdrage aan zijn succes kleiner dan de bedoeling is.”

Huldiging
Mocht Kruijswijk komend weekend de Giro winnen, dan zal Hans van Hoek zeker niet ontbreken bij de huldiging. ,,Sterker nog; ik verwacht dat ik zelf ook gehuldigd word. Want als ik Steven Kruijswijk op die bewuste zomerdag had aangereden, had hij misschien nooit zo hard kunnen fietsen als nu.”


Volg ‘Er mag gezongen worden’ op Facebook: klik hier.

Reacties zijn gesloten.