Dick Advocaat stuurt Daley Blind van training: ‘Dacht dat hij van Streetlab was’

Geplaatst: 23 mei 2016 in Nederlands elftal

Assistent-bondscoach Dick Advocaat heeft meteen van zich doen spreken. De Hagenaar stuurde maandagavond Daley Blind van de training omdat hij hem niet herkende. Advocaat dacht namelijk te maken te hebben met iemand van Streetlab – het programma waarin regelmatig jongeren zonder talent mee proberen te trainen met profteams.

Woordenwisseling
De maandagavondtraining in het Portugese Lagos, waar Oranje zich voorbereidt op de belangrijke uitzwaaiduels met landen die wél gewoon naar het EK gaan, was amper tien minuten aan de gang toen Advocaat in actie kwam. Hij spoedde zich in de richting van een groepje dat met een rondo bezig was, en nam Daley Blind apart. Na een korte maar felle woordenwisseling vertrok de verdediger van het veld.

img_0871

Rechts het groepje met daarin Daley Blind. Op de achtergrond kijkt Dick Advocaat argwanend toe. Foto: knvb.nl.

Gebrekkige techniek
Wat de Haagse hulpcoach niet besefte, is dat Daley Blind wel degelijk deel uitmaakt van de Oranjeselectie. ,,Ik ben Oranje na het EK 2004 een beetje uit het oog verloren”, bekende Advocaat. ,,Daardoor ken ik nog niet alle spelers. Toen ik de motoriek en gebrekkige techniek van die jongen zag, was ik ervan overtuigd dat ik met iemand van dat tv-programma Streetlab te maken had.”

Excuses
Nadat Memphis – die maandag voor de verandering wél herkenbaar was – Advocaat vertelde hoe de vork in de steel zat, werd Blind snel weer toegelaten tot het veld. Dick Advocaat bood hem zijn excuses aan, waarna de kou uit de lucht was.

Blindr

Dick Advocaat biedt Daley Blind zijn excuses aan. Foto: ANP.

Mild
Hoofdcoach Danny Blind was mild voor zijn rechterhand: ,,Dick is nog lerende; hij is niet voor niets assistent. Ik ben dan ook nog zeker niet van plan om een vervanger voor hem op te roepen. Ik herken Daley Blind trouwens ook niet altijd direct, als ik eerlijk ben.”

Ex-bondscoach Louis van Gaal – trainer van Daley Blind bij Manchester United – toonde zich eveneens begripvol. ,,Zoiets kan de beste overkomen. Overal worden vandaag ten onrechte grootheden weggestuurd.”


Volg ‘Er mag gezongen worden’ op Facebook: klik hier.

Reacties zijn gesloten.