KNVB draait resultaten FC Twente terug; Ajax alsnog kampioen

Geplaatst: 18 mei 2016 in Eredivisie

Amsterdam kan zich alsnog voorbereiden op een feestje: de club is toch landskampioen. De KNVB besloot woensdagmiddag namelijk om FC Twente uit de eredivisie te zetten en, bovendien, om de resultaten van de Enschedese club ongedaan te maken. Daardoor krijgt Ajax twee verliespunten terug en grijpt het, op basis van doelsaldo, de titel.

Kampioensscenario in Amsterdam
Direct nadat de KNVB het besluit bekendmaakte, trad in Amsterdam het kampioensscenario in werking. Woensdagavond wordt het centrum afgezet, zodat de selectie donderdagochtend rondgereden kan worden op de platte kar. Die rit eindigt op het sfeervolle parkeerterrein P2, waar de selectie van Ajax de kampioensschaal in ontvangst neemt. ,,Die schaal moeten we van tevoren nog wel even in Eindhoven ophalen, maar dat zal geen problemen opleveren. En ik hoop dat we hun platte kar mogen lenen, want we krijgen er zo snel geen meer geregeld”, zo laat Ajax-bestuurslid Marc Overmars zich citeren in clubblad De Telegraaf.

Huldiging Ajax op Museumplein

Ajax zal donderdag gehuldigd worden, net zoals hier in 2013.

De Boer blijft toch
Trainer Frank de Boer, die onlangs zijn vertrek bij Ajax aankondigde, heeft door de titel besloten er nog een jaartje aan vast te plakken in Amsterdam. ,,Mijn mededeling over mijn vertrek neem ik terug, net als mijn boze frons in de spelersbus. Ik wilde vertrekken omdat ik geen zin had om weer te vernikkelen in die koude Europa League-landen, maar nu we ons hebben geplaatst hebben voor de Champions League, blijf ik.”

De Graafschap vs Ajax

Frank de Boer neemt zijn teleurgestelde gezichtsuitdrukking terug.

Nieuwe video van Sjaak Swart
Door het onverwachte kampioenschap zal ook de sympathieke oud-Ajacied Sjaak Swart aan de bak moeten. Volgens geruchten neemt hij woensdagavond een videoboodschap op, waarin hij De Graafschap het beste wenst, Björn Kuipers een uitstekende scheidsrechter noemt en op de hem kenmerkende, bescheiden manier roept dat Ajax de beste club van Nederland is.

Triest
FC Twente betreurt de pijnlijke degradatie, laat een bestuurslid weten. ,,Het is erg triest voor onze club dat dit gebeurt. Bovendien is het spijtig dat de KNVB onze resultaten ongedaan maakt. FC Twente gaat de KNVB morgen vragen of ze de benoeming van onze megalomane ex-voorzitter Joop Munsterman ook niet ongedaan kunnen maken. Dan hadden we deze problemen nu allemaal niet gehad.”


Volg ‘Er mag gezongen worden’ op Facebook: klik hier.

Reacties zijn gesloten.