Eerlijker systeem: seizoenkaarthouders Ajax gaan per minuut betalen

Geplaatst: 18 april 2016 in Eredivisie

Seizoenkaarthouders van Ajax gaan er vanaf komend seizoen tientjes per jaar op vooruit. De Amsterdam ArenA krijgt na de zomer namelijk een nieuw in- en uitchecksysteem, waarmee kan worden bijgehouden hoe lang een bezoeker in het stadion is. Laatkomers en vroege weglopers kunnen daarmee flink wat geld besparen.

Veel klachten
,,We krijgen de laatste tijd veel klachten van mensen die vinden dat ze te veel moeten betalen”, licht Ajax-bestuurslid Marc Overmars toe. ,,En daarmee hebben ze, net als wij gisteren tegen FC Utrecht overigens, een punt. De prijs van een seizoenskaart is gebaseerd op zeventien thuiswedstrijden van negentig minuten. Een groot deel van de aanhang vertrekt na een minuut of tachtig en op jaarbasis missen ze daardoor twee wedstrijden. Dat geld krijgen ze terug.”

Weglopers

Het Ajax-publiek neemt voortijdig de benen.

Tientjes per jaar besparen
Om te kunnen registreren hoe lang iemand precies in de Amsterdamse voetbaltempel is, krijgt de ArenA een in- en uitchecksysteem. Overmars: ,,Bij het verlaten van het stadion moeten onze fans hun clubcard scannen, waarna de timer stopt. Aan het einde van het seizoen volgt de eindafrekening. De vroege wegloper kan zo tientjes per jaar besparen. Ik denk dat onze trouwe fans de komst van het pay-per-minute-systeem toejuichen. Ik in elk geval wel. Iedere manier om geld te besparen is voor mij per definitie interessant.”

Gisteren, in de slotfase van Ajax – FC Utrecht, oefenden Ajax-supporters alvast op het voortijdig weglopen. Ajax-trainer Frank de Boer zag dat ook: ,,Hoewel onze fans daarmee nog geen geld konden verdienen, snap ik wel dat ze na de 0-2 snel de benen namen. Als ik niet met mijn voet in het gips zat, had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan.”


Volg ‘Er mag gezongen worden’ op Facebook: klik hier.

Reacties zijn gesloten.