Bijzondere rentree: Edwin van der Sar zondag onder de lat bij Ajax

Geplaatst: 1 april 2016 in Eredivisie

Edwin van der Sar verdedigt zondagmiddag het doel van Ajax. De 45-jarige goalie vervangt tegen PEC Zwolle eerste doelman Jasper Cillessen, die met een neusblessure kampt. Van der Sar is niet speelgerechtigd, maar daar gaat Ajax creatief mee om.

Probleem
Marc Overmars, technisch directeur van Ajax, polste de ex-international vrijdagmorgen. ,,Wegens de blessure van Jasper Cillessen hebben we een probleem. Onze reservekeeper Diederik Boer heeft dertien jaar voor PEC Zwolle gespeeld en die wil zijn ex-teamgenoten vast aan een goed resultaat helpen. En derde keeper Andre Onana verjaart morgen (zaterdag, red.), dus die is zondag vast nog dronken van het feestje.”

Rentree bij amateurs
Dus vroeg Overmars of Van der Sar, tegenwoordig marketingdirecteur bij Ajax, interesse had. Die stemde onmiddellijk toe. ,,Het keepen gaat me nog steeds goed af. Drie weken geleden heb ik mijn rentree al gemaakt bij de amateurs van Noordwijk. Of dat qua niveau vergelijkbaar is met Ajax? Nou, bij Noordwijk staan er misschien iets betere verdedigers in het veld, maar verder maakt het niet zo gek veel uit. Twee jaar geleden heb ik tijdens Ajax – PEC Zwolle trouwens ook al op het veld gestaan en dat ging prima.”

Edwin+van+der+Sar

In 2014 maakte Van der Sar een prima indruk tegen Zwolle. Foto: Pro Shots.

Masker
Er is wel een probleem: Edwin van der Sar is dit seizoen niet aangemeld als speler. Maar ook daarmee wist Overmars wel raad. ,,Ik heb via de toonaangevende media laten uitlekken dat Jasper Cillessen zondag met een masker speelt, zodat hij nagenoeg onherkenbaar is. Edwin krijgt zondag dus gewoon een masker en Jaspers shirt. Als hij zich tijdens de wedstrijd een paar keer irritant gedraagt in de richting van Zwolle-spelers en zorgt dat hij geen penalty’s stopt, merkt niemand iets.”

39ae9a9d345b3d117a116987eecdcd73_normal

In 2014 maakte Van der Sar een prima indruk tegen Zwolle. Foto: Pro Shots.

Ook trainerswissel
Ajax-trainer Frank de Boer, die wegens een enkelblessure niet kan spelen, vindt de keeperswissel een prima plan: ,,Knap staaltje denkwerk van Marc. Ik ben er zelf ook door op een idee gebracht en overweeg zondag te wisselen met mijn broer Ronald. Dan ga ik als ongeschoren analyticus in de studio van Fox Sports zitten, en mag onze Ronald Ajax naar de overwinning coachen. Geen idee of dat toegestaan is, maar ik zag dat Kevin Blom onze wedstrijd fluit. Die merkt het verschil toch niet.”


Volg ‘Er mag gezongen worden’ op Facebook: klik hier.

Reacties zijn gesloten.