Frank de Boer beloond voor clichéarm taalgebruik: ‘De bal is rond’

Geplaatst: 9 maart 2016 in Eredivisie

Frank de Boer heeft de eerste prijs van het seizoen binnen. De Ajax-trainer werd woensdagochtend beloond voor zijn – in de voetbalwereld zeldzame – clichéarme taalgebruik. De Boer is trots, maar ook bescheiden: ‘Dit is een teamprestatie.’

Bekende voetbalwet
Kort nadat een afgevaardigde van de Stichting Taalbehoud De Boer de bokaal overhandigde, stak de zichtbaar trotse oefenmeester van wal in de geïmproviseerde persruimte op trainingscomplex De Toekomst. ,,Dit is geen prestatie van mij, maar van het team. Ik heb de laatste weken vooral tegen mezelf lopen praten, maar hopelijk ben ik nu uit de hoek waar de klappen vallen. Ik was echt niet de mindere van pakweg Dick Advocaat of Jurgen Streppel, maar soms vergat ik te praten. De quote moet er wel een keer in. Anders valt ‘ie aan de andere kant; dat is een bekende voetbalwet.”

maxresdefault

Frank de Boer tijdens zijn overwinningsspeech.

Ondergrens
Volgens de coach legde hij al vóór de winterstop de basis voor zijn zege, met constante persconferenties. ,,In die fase keek ik van week tot week. Op dit niveau zijn er geen gemakkelijke interviews. Op papier ben ik natuurlijk steeds de betere, maar door de ondergrens zakken kan fataal zijn. Voor hetzelfde geld kom je in een verkeerde flow en praat je de rest van het seizoen om des keizers baard. Gelukkig bleef ik gecontroleerd spreken waardoor ik omhoog kon blijven kijken. Daardoor bleef elke wedstrijd een finale en uiteindelijk ben ik mezelf niet vergeten te belonen.”

Koppie niet gaan hangen
De Boer vindt niet dat degene met het meeste geluk gewonnen heeft. ,,En ook al was dat zo: geluk dwing je af. Maar zo fortuinlijk was ik niet. Drie weken geleden (tijdens FC Groningen – Ajax, red.) was ik ziek. Ik kreeg toen de rekening gepresenteerd van te hard werken en daardoor ging ik met een vervelend gevoel de slaapkamer in. Maar mijn koppie is niet gaan hangen. Je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt.”

Domineren tegen PSV
Ook maakte De Boer nog even van de gelegenheid gebruik om vooruit te blikken op het sleutelduel met PSV, op 20 maart in Eindhoven. ,,Het is zaak om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en te domineren. Het is moeilijk te voorspellen hoe die wedstrijd gaat aflopen. De bal is rond. Maar dat laatste moet je niet opschrijven. Want ik háát clichés.”


Volg ‘Er mag gezongen worden’ op Facebook: klik hier.

Reacties zijn gesloten.