Ruud van Nistelrooij stopt bij Oranje: ‘Kwam nooit aan spelen toe’

Geplaatst: 3 februari 2016 in Nederlands elftal

Het is definitief: Ruud van Nistelrooij heeft zijn laatste doelpunt voor Oranje gescoord. Hij is het niet eens met de beslissingen van bondscoach Danny Blind en zwaait af als speler. Daarmee blijft hij op zeventig interlands en 35 goals steken.

Niet genoeg
,,Geen kwaad woord over bondscoach Danny Blind, maar die lapzwans snapt er werkelijk niks van”, zo licht Van Nistelrooij (39) zijn besluit toe. ,,Ik ben bijna twee jaar met het Nederlands elftal meegereisd naar alle wedstrijden, was topfit en heb altijd het teambelang voorop gezet. Maar voor meneer Blind was het kennelijk niet genoeg; ik kwam nooit aan spelen toe. Zo ga je niet om met iemand met mijn staat van dienst.”

Van+Nistelrooy+en+Blind

Van Nistelrooij en Blind in betere tijden. Foto: Hans van Tilburg.

Poppenkast
De geruchten dat ‘Van the Man’ de laatste jaren geen speler, maar assistent-bondscoach zou zijn, heeft hij zelf ook gehoord. ,,Onzin. Ik wil altijd spelen en doelpunten maken. Je denkt toch niet dat ik naar Kazachstan en IJsland was meegereisd om negentig minuten op de bank te zitten koukleumen? Helaas gaf Danny Blind de voorkeur aan Klaas-Jan Huntelaar, met zijn Ajax-verleden. Prima, maar voor die poppenkast laat ik me niet meer misbruiken.”

Trainersloopbaan
Nu Van Nistelrooij aanvaller-af is, gaat hij zich richten op zijn trainersloopbaan. ,,Ik ga binnen PSV spitsen opleiden die straks in Oranje gaan schitteren. Dan zullen ze in Zeist zien dat de beste aanvallers nog altijd uit Eindhoven komen.”

Blind niet bereikbaar
Danny Blind was woensdagmorgen niet bereikbaar voor commentaar. Zijn assistent Marco van Basten (51) wel; die reageerde gematigd positief op het afzwaaien van Van Nistelrooij. ,,Met Ruuds vertrek missen we een brok aan ervaring binnen de lijnen, maar hierdoor wordt voor mij de kans op speeltijd wel groter. Want Ruud speelde altijd op mijn favoriete positie.”

Reacties zijn gesloten.