PSV’ers kritisch na afgang op Malta: ‘Wilde het liefst weglopen’

Geplaatst: 6 januari 2016 in PSV

De oefenwedstrijd tegen het veredelde Maltese amateurteam Hibernians verliep voor PSV niet helemaal als gepland. Toch is de 2-1 nederlaag volgens de Eindhovenaren een waardevolle les geweest.

Cadeautje van Gomes
In de beginfase leek er nog niets aan de hand tegen de Maltese kampioen Hibernians – een ploeg die in Nederland in de tweede klasse zou spelen. Dankzij een cadeautje van Hibernians-back Rui Da Garcia Gomes stond PSV al snel op een 0-1 voorsprong. ,,Fans van PSV hebben jarenlang mijn naam gescandeerd”, zei Gomes over zijn sympathieke geste. ,,Daar wilde ik graag iets voor terugdoen. En als PSV nog op zoek is naar een betrouwbare back, mogen ze me altijd benaderen.”

Of dat laatste gaat gebeuren, is volgens PSV-trainer Phillip Cocu nog maar zeer de vraag. ,,We ontvangen ongeveer wekelijks een open sollicitatie van de heer Gomes. Als die Hibernians-Gomes wil opvallen, kan hij beter iets anders bedenken.”

l_f7862e4d9f9c12d766690bf1376d75c93e61b686

Cocu was niet onder de indruk. Foto: ProShots.

Eiland
Na de 0-1 ging het snel bergafwaarts voor PSV. Aanvaller Jürgen Locadia kreeg nauwelijks toevoer en dwong zelf ook weinig af. ,,Dit was een moeilijke wedstrijd”, zo vertelde Locadia achteraf voor de camera van PSV.tv. Mijn medespelers wisten me amper te bereiken. Ik had het gevoel op een eiland te staan. Al was dat feitelijk ook wel een beetje zo.”

cid39792_Locadia-Magazine980x480

Ook Locadia maakte het bont. Foto: psv.nl.

Liefst weggelopen
Ook PSV-keeper Remko Pasveer voelde zich nauwelijks op zijn gemak. ,,We speelden zó slecht, dat ik het liefst weg wilde lopen. Maar ja, op een klein eiland als Malta kom je niet zo gek ver. Daarom ben ik maar blijven staan.”

Te laconiek
PSV-directeur Toon Gerbrands vermoedt dat de Eindhovense voetballers de wedstrijd te laconiek benaderden. ,,Iedereen doet alsof ze op Malta niet kunnen voetballen, maar inmiddels zijn ze Nederland waarschijnlijk gepasseerd op de FIFA-ranglijst. Ik bespeurde iets van nonchalance in de ploeg. Dat neem ik ook Phillip Cocu kwalijk, ja. Het feit dat hij maar een smalle selectie meenam, was vanavond doorslaggevend. In de slotfase was de tweede Kit Manager van Hibernians, Keith Jones, beslissend.”

Keith

De inzet van Keith Jones bleek beslissend.

Geleerd
Gerbrands vertelde te hebben geleerd van de slechte beurt die PSV maakte. ,,Vanaf volgend jaar gaan we het anders doen: eerst een oefenpotje en dán pas de nieuwjaarsborrel. Dat is wellicht beter dan andersom, zoals vandaag.”

Meer mensen
Keuzeheer Cocu had graag meer mensen – zoals een tweede Kit Manager – meegenomen naar Malta, zo gaf hij toe. ,,Helaas waren er niet genoeg tickets meer beschikbaar, waardoor we krappe zitplaatsen in de Economy Class hadden. In het vliegtuig terug naar Eindhoven zitten we gelukkig iets ruimer. Want Adam Maher laten we hier.”

cid39838_1516-HIBPSV-980x4801

Adam Maher geeft – zoals wel vaker – een no-look-pass. Rechts een voetbaldwerg. Foto: psv.nl.

Bijten
Cocu wilde niet te lang treuren over de nederlaag. ,,Iedereen doet of Malta een voetbaldwerg is, maar dat is niet zo. Die Maltezers zien er klein en onschuldig uit, maar ze kunnen lelijk bijten.”

Reacties zijn gesloten.