KNVB: boycotten van EK was de bedoeling

Geplaatst: 14 oktober 2015 in Nederlands elftal

Het boycotten van het EK voetbal van 2016 is geen pech, onkunde of toeval. Volgens de KNVB was de mislukte kwalificatiecampagne een nauwgezet plan waarmee de voetbalbond een krachtig signaal afgeeft aan de UEFA.

Schimmigheid
,,We willen momenteel niets met de frauduleuze UEFA te maken hebben”, reageerde KNVB-directeur Bert van Oostveen woensdagochtend. ,,De schimmigheid rondom de betaling van Sepp Blatter aan UEFA-president Michel Platini staat me niet aan. Zolang daar geen duidelijkheid over is, distantiëren we ons van alles wat met de UEFA te maken heeft. Het EK voetbal hoort daar dus ook bij.”

Bert van Oostveen. Foto: volkskrant.nl.

Bert van Oostveen. Foto: volkskrant.nl.

Middelvinger naar UEFA
Van Oostveen heeft nooit eerder onthuld dat Oranje niet naar het EK wilde gaan. ,,Ik heb er bewust voor gekozen om te wachten tot onze uitschakeling definitief was. Want de bal is rond, en als we ons onverhoopt toch hadden gekwalificeerd, had ik een andere manier moeten zoeken om mijn middelvinger op te steken naar de UEFA. Nu hoeft dat gelukkig niet en bovendien heeft Oranje nu de aandacht van de wereldpers. Dat maakt ons statement alleen maar krachtiger.”

Voetbalhumor
De staf en spelers van Oranje waren wél op de hoogte van de voorgenomen boycot, zei Van Oostveen. ,,Je gelooft toch niet echt dat die terugkopbal van Daryl Janmaat, de hoed en voorzetten van Memphis, de eigen goal van Robin van Persie en de aanstelling van Danny Blind ongelukjes waren? De jongens wilden zelf ook kunnen lachen als ze toch niet naar het EK mochten. Dat is nou typische voetbalhumor, heb ik me laten vertellen door een collega die bekend is in het voetbalwereldje.”

Mogelijk ook WK-boycot
De KNVB overweegt ook om het door de FIFA georganiseerde WK voetbal in 2018 te boycotten, zei Bert van Oostveen. ,,De FIFA is de laatste maanden niet erg positief in het nieuws. Als KNVB worden we natuurlijk liever niet geassocieerd met die malafide organisatie. Maar het is nog te vroeg om te zeggen of we het WK in Rusland gaan boycotten. Ik vertel na de laatste WK-kwalificatiewedstrijd wel of we al dan niet naar Rusland gaan.”

Reacties zijn gesloten.