Ajax-talent Johnny Heitinga in zevende hemel: ‘Droominvalbeurt’

Geplaatst: 24 september 2015 in Betaald voetbal overig

Spelen met de legendarische Mike van der Hoorn en het vertrouwen van de trainer belonen met een bekerdoelpunt tegen De Graafschap. Voor de jonge verdediger Johnny Heitinga (31) is zijn avontuur bij Ajax nu al geslaagd.

Niet iedereen gegund
,,Ik had al zo’n voorgevoel dat het vandaag ging gebeuren”, zegt de van oor tot oor glimlachende achterhoedespeler, direct na de heroïsche 2-0 zege op De Graafschap. Daarmee doelde hij op zijn debuut in de trotse hoofdmacht van Ajax. ,,Met nog een kwartier te spelen zei de trainer: ‘Johnny, ga maar warmlopen.’ Ik keek even naast me of er geen andere Johnny’s op de bank zaten, maar dat was niet het geval. Prachtig toch? Warmlopen in dit imposante stadion is niet iedereen gegund.”

Johnny Heitinga vertelt over zijn droomdebuut.

Johnny Heitinga vertelt over zijn droomdebuut.

Onbeschrijflijk
Maar het bleef niet bij warmlopen. De avond werd nog véél mooier voor Heitinga – een product uit de gelouterde Fluwelen Revolutie. Een kleine tien minuten voor tijd mocht hij daadwerkelijk het veld in, als vervanger voor de ervaren Riechedly Bazoer. ,,Wat er dan met je gebeurt, is onbeschrijflijk”, glundert Heitinga nog na. ,,Het besef dat ik samen met een speler als Mike van der Hoorn tussen de lijnen stond, moest ik even op me in laten werken. Zijn poster hangt boven mijn bed, maar schrijf dat maar niet op. Voor je het weet schrijft meneer Cruijff daar een zure column over, haha.”

Hét Moment: Johnny Heitinga (tweede van rechts) vervangt clubicoon Riechedly Bazoer. Foto: ajax.nl.

Hét Moment: Johnny Heitinga (tweede van rechts) vervangt clubicoon Riechedly Bazoer. Foto: ajax.nl.

Feestje vieren
Het mooiste moest toen zelfs nog komen. De belofte, inmiddels in vreugdetranen, beschrijft het zelf: ,,In de 85e minuut kregen we een corner. Meneer Boer (de bekerkeeper van Ajax, red.) zei dat ik maar mee naar voren moest gaan, en een order van zo’n grootheid sla je natuurlijk niet in de wind. Lasse Schöne gaf de bal voor, Daley Sinkgraven verlengde en ik kopte raak. Vol ongeloof en adrenaline ben ik op zoek gegaan naar onze fans, om samen met hen het feestje te vieren. Dat was trouwens nog wel even zoeken, hoor.”

Shirtje ruilen
Na het laatste fluitsignaal werd Heitinga bedolven onder de uitzinnige ploeggenoten. Ook spelers van De Graafschap kwamen naar hem toe voor een oprecht lijkende felicitatie. ,,Erik Quekel vroeg me of ik shirtje wilde ruilen met hem. Het was moeilijk om dat te weigeren, maar ik heb gezegd dat ik dit shirt graag wilde houden om in te lijsten. Het is een mooie herinnering, als ik aan het einde van mijn hopelijk succesvolle carrière bij een in verval geraakte club zonder toekomstbeleid aan het afbouwen ben.”

Gelukkig voor Johnny Heitinga is het zover nog lang niet.

Reacties zijn gesloten.