Review FIFA 16: geen plaats meer voor voetbal

Geplaatst: 17 september 2015 in FIFA

Vanaf volgende week ligt de game FIFA 16 in de schappen. Er is een enorm verschil met voorgaande versies van de populaire serie: het voetbal staat niet langer centraal. We mochten de game een dag uitproberen.

Amper plaats voor voetbal
Laten we maar met het meest opvallende aspect beginnen: in FIFA 16 is amper plaats voor voetbal. Volgens ontwerper EA Sports kon dat niet anders. ,,We zijn contractueel verplicht ieder jaar een game af te leveren die de beschermde naam FIFA verdient. We kunnen moeilijk een game met een prominente rol voor het voetbal zelf maken, terwijl de FIFA wekelijks in het nieuws is met randzaken. Die randzaken vormen dus ook de basis van FIFA 16.”

De cover van FIFA 16.

De cover van FIFA 16.

Steeds opnieuw beginnen
Een hinderlijke tekortkoming van FIFA 16 is dat je elke keer dat je het opstart, je helemaal opnieuw moet beginnen. FIFA 16 maakt namelijk geen gebruik van het geheugen van je spelcomputer. Dat is volgens EA Sports bewust gedaan: ,,De grote man van de FIFA, Sepp Blatter, maakt ook geen gebruik van zijn geheugen. Hij heeft al drie keer geroepen dat hij afstand doet van zijn voorzitterschap, maar een dag later weet hij daar niets meer van. We begrijpen dat het voor ambitieuze gamers lastig is om steeds opnieuw te moeten beginnen. De achterstand is gelukkig snel ingehaald, want in FIFA gaat de tijd vijf keer zo snel als in het echt. Een minuut stilte duurt volgens de FIFA immers ook maar twaalf seconden.”

Scenario’s
Wél vertrouwd is de scenariomode van de game, al zijn die ook in een moderner jasje gestoken. Waar je in vorige FIFA’s nog moest proberen om in de laatste minuten met een voetbaldwerg als Andorra of Nederland een 1-0 achterstand tegen het machtige IJsland of Tsjechië ongedaan te maken, zijn er nu andere scenario’s ingebouwd. Zo kun je proberen om uit de handen van de FBI te blijven of af te rekenen met Jordaanse tegenstanders die een gooi willen doen naar het presidentschap van de FIFA.

In FIFA 16 moet je proberen uit de handen van de machtige FBI te blijven.

Minigames
In FIFA 16 is ook ruimte voor minigames. Misschien wel de leukste is die van stadionbouwer in Qatar. Daarin moet je op werkdagen van achttien uur zoveel mogelijk arbeid verrichten. Een goede balans-rating van de arbeider is essentieel, anders heb je de kans dat hij te pletter valt en je weer opnieuw moet beginnen.

Digitale steekpenningen
Ook de minigame ‘Create a bidbook’ is de moeite waard. Om dat onderdeel succesvol af te ronden, moet je de FIFA paaien om een WK voetbal in jouw land te organiseren. Dat klinkt makkelijker dan het is, want je kunt alleen kiezen uit derdewereldlanden als Ethiopië, Syrië, Qatar of Rusland. Om je kans van slagen te vergroten, kun je digitale steekpenningen (online te koop via de FIFA Store) inzetten.

'Create a bidbook' is een nieuwe, levensechte toevoeging.

‘Create a bidbook’ is een nieuwe, levensechte toevoeging.

VIVA 16
Wordt er in FIFA 16 dan helemaal niet gevoetbald? Nee en ja. Als je de Deluxe Editie koopt, word je ook eigenaar van VIVA 16, een vrouwenvoetbalgame. Daarin bestuur je voetballende vrouwen. Nou ja, besturen. Al gauw zul je merken dat het weinig uitmaakt op welke knoppen je drukt; de speelsters doen toch maar wat. Je kunt proberen om een uitgebalanceerde opstelling te maken, maar maak je geen illusies: binnen een minuut is daar niets meer van te zien.

Contract afkopen
De basisversie van FIFA 16 is te koop voor € 159,-, de Deluxe Editie kost vijftig euro extra. Dat is zo’n honderd euro meer dan normaal, maar volgens EA Sports komt elke euro goed terecht. ,, Met de verkoopopbrengst willen we ons contract met FIFA afkopen. Op die manier kunnen we volgend jaar hopelijk weer een échte voetbalgame ontwikkelen, zonder te worden geassocieerd met die corrupte bende.”