Helmondse thuisfluiter in verlegenheid door toewijzing jubileumduel MULO

Geplaatst: 10 september 2015 in Amateurvoetbal, Helmond

Scheidsrechter Spike Roche zit met de handen in het haar. De beruchte thuisfluiter moet zaterdag namelijk de jubileumwedstrijd bij voetbalclub MULO fluiten. Er is alleen een probleem: die wordt gespeeld tussen twee teams met oud-spelers van die club. En wie moet je dan laten winnen?

Nooit goed
,,Zeg jij het maar, want ik weet het niet”, antwoordt de zeventiger op die vraag. ,,Ik heb in mijn fluitcarrière al vele honderden tegenstanders van MULO met een onterechte nederlaag naar huis gestuurd. Maar wedstrijden tussen twee teams van MULO heb ik nog nooit geleid. Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Want ik kan het nooit goed doen; beide teams gaan ervan uit dat ik de tegenstander een oor aannaai.”

Spike Roche hinkt op twee gedachten.

Spike Roche hinkt op twee gedachten.

Groot schavuit
Roche, een Helmonder met Iers bloed, staat in de regio Helmond te boek als groot schavuit. De clubarbiter draait zijn hand niet om voor een penalty wegens aangeschoten hands in de middencirkel of een verkeerde uitslag op het wedstrijdformulier. Vorig jaar besloot hij zijn dwalingen commercieel uit te buiten en riep hij de website scheidsrechterhuren.nl in het leven. Het werd een groot succes; het geld stroomde binnen terwijl Roche clubs aan de benodigde resultaten hielp.

Visitekaartje
Toen de jubileumcommissie van MULO besloot een jubileumwedstrijd te organiseren, werd direct aan Roche gedacht. ,,Blijkbaar zien ze mij als hét visitekaartje van de club”, zegt de fluitist. ,,Dat is natuurlijk een mooi gebaar. Maar het publiek en de spelers verwachten natuurlijk wel een aantal dubieuze beslissingen van me. Ik kan daar moeilijk een partijtje eerlijk gaan fluiten, toch? Als je naar een concert van U2 gaat, verwacht je ook geen nummers van Django Wagner, om maar een vergelijking te maken.”

Strijdplan
Roche heeft nog twee dagen om een strijdplan op te stellen. ,,Ik ben er nog niet uit. Misschien verkoop ik de wedstrijd wel aan het team dat het meeste biedt, met het oog op het jubileumfeest dat na de wedstrijd is. Dan kan ik ’s avonds ook nog een paar fluitjes aan mijn mond zetten.”

Reacties zijn gesloten.