EK-boycot Oranje nog niet definitief: ‘Dan zondag maar verliezen’

Geplaatst: 4 september 2015 in Nederlands elftal

De missie van het Nederlands elftal – het boycotten van het EK voetbal van 2016 – is nog altijd niet voltooid. Oranje deed donderdagavond tegen IJsland wat het moest doen, maar had de pech dat Letland de EK-nachtmerrie in leven hield.

‘EK-kwalificatie mag geen doel zijn’
‘Zorg dat je het EK van 2016 in Frankrijk mist’, was de duidelijke opdracht die de KNVB aan de inmiddels opgestapte bondscoach Guus Hiddink meegaf. ,,Persoonlijk heeft Guus die taak inmiddels met verve vervuld, maar ik bedoelde eigenlijk dat het Nederlands elftal het EK moet boycotten”, aldus de kundige KNVB-directeur Bert van Oostveen. ,,We richten ons liever op het WK van 2018 in Rusland; een land waar Nederland een warme band mee onderhoudt. Het liefst willen we niet als favoriet, maar als outsider naar Rusland, daarom mag EK-kwalificatie geen doel zijn.”

EK niet interessant
Marco van Basten, die donderdagavond debuteerde als assistent-bondscoach, bekende nog niet eerder op te hoogte te zijn geweest van die doelstelling. ,,Ik had natuurlijk wel een vermoeden, want ik heb de vorige kwalificatiewedstrijden ook gezien. Maar het is een verstandig besluit. Een EK is natuurlijk niet écht interessant en valt geheel in het niet bij de charme van een WK. Kun jij je bijvoorbeeld nog een EK-finale van pakweg 27 jaar geleden herinneren? Precies, ik ook niet.”

Marco van Basten (rechts) volgt het spel met matige interesse. Foto: ANP.

Marco van Basten (rechts) volgt het spel met matige interesse. Foto: ANP.

Gedesillusioneerd
Bondscoach Danny Blind droop donderdagavond gedesillusioneerd af. ,,Ik heb dit in mijn carrière als bondscoach nog niet eerder meegemaakt. De hele avond ging bijna alles goed. Een lachwekkende rode kaart, een kolderieke wissel, een hilarische penalty tegen, een muisstil bioscooppubliek en een achterstand die geen moment in gevaar kwam. Ook Turkije stond gewoon voor tegen Letland, dus het leek een kwestie van tijd voordat officieuze uitschakeling een feit was. Helaas gooide Letland op het laatste moment roet in het eten.”

Het bioscooppubliek had opnieuw meer oog voor de camera, dan voor het voetbal.

Het bioscooppubliek had opnieuw meer oog voor de camera, dan voor het voetbal.

Afspraak met Gordon
Bind heeft maar weinig tijd om een dreigende crisis af te wenden; zondag kruist zijn team de sabels met Turkije. Daarom heeft hij vrijdagmiddag een afspraak met Gordon. Blind: ,,Volgens Mark Rutte is Gordon een bekwame gesprekspartner en adviseur voor leiders in moeilijke tijden. Bovendien weet Gordon, als lid van de Toppers, wel hoe je je weer kunt opladen na een teleurstellend optreden in de Amsterdam ArenA.”

Vijf voor twaalf
De zoon van Danny Blind, linksback Daley, gaf toe zich zorgen te maken. ,,Natuurlijk hebben we alles in eigen hand, maar we moeten dit zien als een wake-up-call. Ik zei direct na afloop tegen de bondscoach: ‘Trainer, het is vijf voor twaalf’. Dat zei ik maandagavond trouwens ook tegen mijn trainer bij Manchester United, maar die heeft er niet veel mee gedaan”, zo doelt Blind junior op het mislukken van de transfer van David de Gea.

Sneijder: zondag verliezen
Gelegenheidsaanvoerder Wesley Sneijder viel donderdagavond nogal uit de toon. Hij scoorde namelijk een voldoende voor zijn spel tegen IJsland. Hij beseft zelf ook dat dat zondag niet nogmaals mag gebeuren. ,,We moeten zondag gewoon verliezen tegen de Turken. Of dat moeilijk is? Geen idee. Ik heb me nooit zo verdiept in het Turkse voetbal.”

Wesley Sneijder krijgt tips van bondscoach Danny Blind.

Wesley Sneijder krijgt tips van bondscoach Danny Blind.

Karwei afmaken
Mocht Nederland zondag onverhoopt winnen of gelijkspelen, dan nóg is er nog steeds een theoretische kans om het EK van 2016 te missen. Dan mag echter niet worden gewonnen van de amateurs van Kazachstan en het al geplaatste Tsjechië. Blind: ,,De UEFA maakt het ons wel moeilijk, hoor. Maar ik ga ervan uit dat we het karwei zondag gewoon afmaken. Desnoods start ik met negen verdedigers.”

Reacties zijn gesloten.