Helmondse Zwarte Piet ook in 2015 zwart: ‘Alles handje contantje’

Geplaatst: 28 augustus 2015 in Helmond

De Helmondse Zwarte Piet zal ook dit jaar zwart worden betaald voor verrichte diensten. Op die manier hoopt hij de Belastingdienst wederom buitenspel te zetten.

Eindelijk duidelijkheid
,,Ik ben blij dat er eindelijk duidelijkheid is over mijn verloning”, zo reageert de bekende geveltoerist opgelucht. ,,Het was even spannend, want het is al bijna september. De traditionele, sfeerverhogende discussie over de kleur van mijn arbeid had niet veel langer op zich moeten laten wachten. Maar alles is geregeld zoals ik het wil: ik beur alles handje contantje. Ik betaal immers al genoeg belasting, wanne?!”

Riskant werk
De kindervriend beseft dat hij een risico loopt door te kiezen voor uitbetaling in contanten. ,,Ik ben niet verzekerd tegen bedrijfsongevallen, terwijl het natuurlijk redelijk riskant is om straks ongevraagd daken in een wijk als ’t Haagje te beklimmen. Even de Ziektewet in duiken is er dus niet bij. Ook bouw ik geen vakantiegeld op, hoewel ik daar niet zo mee zit. Ik zit de grootste tijd van het jaar namelijk toch in een warm land.”

Zwarte Piet (rechts op de voorgrond) zal ook dit jaar zwartwerken. De risico's neemt hij voor lief.

Zwarte Piet (rechts op de voorgrond) zal ook dit jaar zwartwerken. De risico’s neemt hij voor lief.

Nodeloos kwetsend
De manier waarop de gekleurde kindervriend wordt betaald, staat sinds een paar jaar ter discussie. Veel mensen vinden dat alles bij het oude moet blijven, terwijl anderen zwarte arbeid niet meer van deze tijd – en zelfs discriminerend – vinden. Het is nodeloos kwetsend en oneerlijk voor de beroepsgroepen waarbinnen de werkgeverslasten wél netjes worden afgedragen, zo luidt hun standpunt.

Geen verandering
Stichting Sinterklaasstad Helmond, die Zwarte Piet inhuurt, heeft een broertje dood aan de tegenstanders: ,,Alles blijft zoals het is. Deze stad heeft een rijk verleden als het gaat om zwartwerken en daar gaan demonstranten of de Verenigde Naties geen verandering in brengen. Die lui kunnen wat ons betreft het dak op!”

Of de seizoensarbeider ook in 2016 zwart zal werken, is nog niet bekend. De discussie daarover zal vermoedelijk komend voorjaar losbarsten.

Reacties zijn gesloten.