Rechter spreekt Helmondse Jumbo-hacker vrij: ‘Vierde wachtende in de rij’

Geplaatst: 17 augustus 2015 in Helmond

Een man die vorig jaar 96 laptops van supermarktketen Jumbo hackte hoeft geen schadevergoeding te betalen. De 37-jarige Helmonder krijgt alle gestolen bedrijfsinformatie gratis, omdat hij de vierde wachtende in de rij voor de rechtszaal was.

Alles gratis
De politierechter las het opmerkelijke vonnis vanmorgen voor: ,,Hallo hacker! De Rechtbank streeft ernaar om wachtrijen tot een minimum te beperken. Volgens onze huisregels hoeft de vierde wachtende in de rij niet te betalen, tenzij alle rechtszalen op het betreffende moment in gebruik zijn. Dat was vanmorgen niet het geval, dus u voldoet aan de voorwaarden. Alles is gratis voor u.”

De Jumbo-hacker kwam voordelig weg met zijn daad.

De Jumbo-hacker kwam voordelig weg met zijn daad.

Veel verbazing
De uitspraak zorgde voor veel verbazing in de rechtszaal. Ook de rechter kon zijn vonnis aanvankelijk niet geloven. ,,Ik meen me te herinneren dat ik de man zou veroordelen tot het betalen van een flinke schadevergoeding. Op het scherm van mijn laptop, die is aangesloten op ons beveiligde netwerk, stond echter letterlijk dat ik de verdachte moest vrijspreken. Maar ik moet nu vlug verder, want we willen zo min mogelijk wachtenden voor de zaal.”

Gehackt
Amper een uur na de uitspraak werd bekendgemaakt dat de laptop van de rechter vanmorgen was gehackt. Van de dader ontbreekt vooralsnog ieder spoor.

Reacties zijn gesloten.