Oplettende professor brengt Russische TU/e-spion ten val

Geplaatst: 28 juli 2015 in TU/e

Binnen de faculteit Technische Natuurkunde van de Technische Universiteit Eindhoven is een weinig succesvolle spion uit Rusland ontmaskerd. Ivan A. krijgt in Eindhoven geen voet meer aan de grond. Met dank aan een oplettende professor.

Typische TU/e-wetenschapper
Ivan A. (28) trad in oktober 2013 als postdoc in dienst. ,,Het leek me in eerste instantie een vriendelijke jongeman”, zegt zijn leidinggevende, professor Maximiliano Plank, desgevraagd. ,,Hij viel in elk geval niet direct op. Hij sprak in wollige codetaal en reageerde amper op e-mails. Ook wist bijna niemand uit zijn vakgroep met wat voor onderzoek hij nu eigenlijk bezig was. Een haast typische TU/e-wetenschapper, dus.”

Een plaatje van het hoofdgebouw van de TU/e. omdat een artikel zonder afbeeldingen zo kaal is. Foto: Menno Boon.

Een weinig relevante foto van het hoofdgebouw van de TU/e. omdat een artikel zonder afbeeldingen zo kaal is. Foto: Menno Boon.

Meer aan de hand
In het voorjaar van 2014 begon A. de aandacht te trekken. ,,Ik moest ineens met de regelmaat van de klok declaraties van reizen naar Aken goedkeuren. In tegenstelling tot ikzelf of andere wetenschappelijke collega’s, declareerde hij nooit te dure diners, alleen koffie. Toen ik hem niet veel later een keer om zes uur ’s avonds nog in zijn kantoor aantrof, wist ik dat er meer aan de hand was.”

Iraanse infiltrant
Plank vertrouwde het niet en hield de talentvolle Rus in het oog. ,,Ik heb hem een aantal weken nauwlettend gescreend en ontdekte al snel dat Ivan geheime informatie doorspeelde aan corrupte Russische diplomaten, want die zijn er kennelijk. Ik heb hem direct ontslagen en op het vliegtuig gezet. Een Transavia ja, want ik wilde hem zo snel mogelijk uit Eindhoven hebben.”

Ten val gebracht
Hoeveel tijd en dus geld het ten val brengen van Ivan A. heeft gekost, wil Plank niet zeggen. ,,Dat is vertrouwelijk en er is de laatste tijd al genoeg geheime informatie uit mijn vakgroep gelekt. Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar ik heb me in elk geval wel met mijn vakgebied beziggehouden. Want de invloed van de zwaartekracht op een Russische oplichter, is natuurkunde in haar zuiverste vorm.”

Wel gezien
Ivan A. liet vanuit Rusland weten het niet te betreuren dat aan zijn dienstverband een voortijdig einde is gekomen. ,,Ik had het na een paar weken eigenlijk allemaal al wel gezien op de TU/e.”

Reacties zijn gesloten.