Berry van Aerle mogelijke opvolger Sepp Blatter bij FIFA

Geplaatst: 3 juni 2015 in FIFA, Helmond

Voormalig voetballer Berry van Aerle wordt de nieuwe president van de FIFA. Tenminste, als het aan hemzelf ligt. De Helmondse cultheld vindt dat hij over de perfecte papieren beschikt om Sepp Blatter op te volgen en stelt zich kandidaat.

Geen woorden maar daden
,,Iedere grote ex-voetballer meent deze dagen iets over Blatter te moeten roepen”, zegt Van Aerle (52) over zijn besluit. ,,Ik kan dus niet achterblijven. Maar vanaf de zijlijn iemand bekritiseren is mij te makkelijk. Ik wil zelf laten zien dat ik het beter kan. Net zoals het motto van mijn clubke PSV luidt: geen woorden maar daden.”

Mooi bijbaantje
Van Aerle vervolgt: ,,Het lijkt me daarnaast wel een mooi bijbaantje. Ik ben dan al wel een tijdje gestopt met voetballen, maar ik kom nog regelmatig bij PSV en HVV. En sinds de première van mijn eigen musical ben ik ook een liefhebber van theater. Als president van de FIFA kan ik dat mooi combineren. Want die Blatter was natuurlijk gewoon een cabaretier.”

Ervaring met de VIVA
Veel kennis over de FIFA heeft de voormalig PSV’er en Helmond Sport-speler niet. ,,Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Ik heb namelijk wel ervaring met de VIVA. Dat heb ik overgehouden van mijn tijd als postbode, weet je wel.”

Berry als postbode.

Berry van Aerle als postbode.

Europees kampioen
In zijn presidentsrace moet Van Aerle mogelijk afrekenen met de Portugese ex-international annex schwalbekoning Luis Figo en de Jordaanse sjeik Prins Ali. Van Aerle: ,,Iedereen is zo lovend over Figo, maar wat heeft hij nu eigenlijk gewonnen met zijn land? Ik ben tenminste Europees kampioen geworden. Ik verwacht dat hij niet lang overeind blijft als hij hoort dat ik meedoe. Net als in zijn laatste jaren als voetballer.”

MUNCHEN - Finale EK voetbal Nederland-Sovjetunie. Ruud Gullit kust de kampioensbeker nadat Oranje de Sovjetunie heeft verslagen met 2-0. Barry van Aerle en Ronald Koeman zwaaien dolgelukkig naar hun fans. ANP PHOTO

Berry van Aerle als Europees kampioen.

Prins Berry
Ook van Prins Ali ligt Van Aerle niet wakker. ,,Het zal best een gezellige vent zijn, maar hij kan volgens mij nog niet drie keer hooghouden. Het enige dat in zijn voordeel spreekt, is het feit dat hij prins is. Nou, in 2000 was ik dat ook: Prins Berry!”

Prins Berry.

Prins Berry.

Politieke ervaring
Dat er binnen de FIFA (vriendjes)politiek bedreven wordt, schrikt Berry van Aerle evenmin af. ,,Ik heb ook politieke ervaring op mijn cv staan. In 1998 was ik nog lijstduwer van Helmondse Belangen. En begin van dit jaar werd ik uitgeroepen tot Aarlenaar van het jaar. Laat het winnen van een verkiezing maar aan mij over!”

Reacties zijn gesloten.