Nabestaanden King, Churchill en Mandela dankbaar voor vergelijking met Blatter

Geplaatst: 20 april 2015 in FIFA

De nakomelingen van Martin Luther King, Winston Churchill en Nelson Mandela hebben blij en dankbaar gereageerd op de speech van Osiris Guzman, de voetbalvoorzitter van de Dominicaanse Republiek. Die vergeleek de drie historische figuren afgelopen week, op een congres, met een veel belangrijker persoon: Sepp Blatter, de overal geliefde voorzitter van de FIFA.

Eerbetoon
Bernice King, de dochter van de in 1968 vermoorde leider, kon slechts met moeite woorden vinden om haar vreugde te beschrijven. ,,Een mooier postuum eerbetoon voor ons pa is niet denkbaar. En belangrijker: nu weet ik eindelijk wat hij bedoelde, toen hij ‘I have a dream’ riep. Hij droomde er natuurlijk van om in de schaduw van Sepp Blatter te mogen staan. Gelukkig komt zijn wens nu toch nog een beetje uit.”

Bernice King is blij.

Bernice King is blij.

Vanishing spray
Jennie Spencer-Churchill, een afstammeling van de in 1874 geboren Britse ex-premier, vindt het mooi dat haar overgrootvader nog in één adem genoemd wordt met Sepp Blatter. ,,Ze zagen volgens mij in hetzelfde jaar het levenslicht. Winston heeft bijgedragen aan de ondergang van Hitler, maar Blatter heeft veel meer betekend voor de samenleving. Zonder hem was er immers nooit vanishing spray gekomen; op hun eigen manier hielden ze de vijand op afstand.”

Opgesloten
Ook Zenani Mandela, een dochter van Nelson, is gevleid door de warme woorden van Guzman. ,,In 2013 hield Sepp nog een emotionele, elf seconden durende, minuut stilte voor mijn vader. Dat is natuurlijk erg lang; bijna zo lang als mijn vader opgesloten heeft gezeten. Daaruit blijkt wel dat beide mannen veel met elkaar gemeen hadden. Ik ben blij dat de leider van een grote voetbalnatie als de Dominicaanse Republiek dat eindelijk opmerkt.”

Blatter en Mandela, twee grootheden.

Blatter en Mandela, twee grootheden.

Vergelijkingen hoogst ongepast
Sepp Blatter is minder blij: ,,Ik vind de vergelijkingen met matige leiders als King en Churchill hoogst ongepast. De enige persoon die, als hij nog in leven was, mijn veters zou mogen strikken, is Nelson Mandela. Uit respect aan hem zou ik graag 27 jaar vast willen zitten. Maar dan wel op de voorzittersstoel van de FIFA.”

Reacties zijn gesloten.