Medewerkers stembureau in Helmond-West opgeschrikt door stemmer

Geplaatst: 18 maart 2015 in Helmond

De schrik zat er vanmorgen goed in bij de vrijwilligers van het stembureau aan de Helmondse Cortenbachstraat. Rond tien uur werd de rust in Wijkhuis Westwijzer bruut verstoord door een man met onduidelijke bedoelingen.

Verwarde indruk
,,Ik was rustig een krantje aan het lezen toen er, rond tien uur, ineens een man van rond de 63 op me af kwam lopen”, zo schetst de zichtbaar geschrokken stembureauvoorzitter Henk van Duppen de situatie. ,,Hij maakte een wat verwarde indruk, al is dat in deze tijd niet zo bijzonder. Nadat hij wat aarzelend op me af liep, overhandigde hij me een brief. Een stempas, zag ik vrij snel daarna.”

Henk van Duppen (zittend), op archiefbeeld. Foto: ED.nl.

Henk van Duppen (zittend), tijdens een calamiteitenoefening. Archieffoto: ED.nl.

Protocol
Van Duppen, die sinds 1994 stembureaus bemant, probeerde zo kalm mogelijk te blijven, maar dat viel volgens hem niet mee. ,,Je houdt er altijd rekening mee dat er iemand kán komen stemmen, maar als het moment daar is, sta je toch even raar te kijken. Het protocol schrijft voor dat ik de identiteit van de man moest controleren en hem een stemformulier moest overhandigen. In alle hectiek ben ik het laatste vergeten, maar niemand is volmaakt. Daarna droop de dader gelukkig af, zonder schade aan te richten.”

Verwerken
Ondanks de schrik is Van Duppen blij met de komst van de stemmer. ,,Hieruit blijkt toch dat de verkiezingen leven onder het volk. Ik ga deze gebeurtenissen de rest van de dag proberen een plekje te geven. Tot vanavond negen uur zit ik in het stembureau, dus ik heb alle tijd om het in alle rust te verwerken”, aldus de ontstemde wijkvrijwilliger.

Meer verdachte personen
Later op de dag zijn er nog meer mensen rondom stemlokalen in Helmond gesignaleerd. Afgaand op de voorlopige opkomstpercentages lijkt het uitgesloten dat het in veel gevallen daadwerkelijk om stemmers ging.

Reacties zijn gesloten.