Jiskefet-maker bekent: ‘Sepp Blatter is een door ons bedacht typetje’

Geplaatst: 28 januari 2015 in FIFA

De geruchten waren er al langer, maar nu is het bevestigd: Sepp Blatter is geen bestaand persoon. De rol van de Zwitserse FIFA-president werd sinds 1998 gespeeld door Jiskefet-bedenker en -acteur Michiel Romeyn, zo gaf hij vandaag toe. Nu vindt de entertainer het genoeg geweest.

Ontmaskerd
De laatste jaren rezen er steeds meer vraagtekens over de echtheid van Blatter. ,,Dat was mij natuurlijk ook niet ontgaan”, zegt Romeyn. ,,Het moment waarop de fictieve ‘Sepp’ zou worden ontmaskerd, kwam steeds dichterbij. Daarom heb ik besloten om het zelf maar te onthullen. Het is mooi geweest. Ik was al die snoepreisjes naar lotingen en gala’s wel een beetje beu.”

image

Michiel Romeyn vertolkte jarenlang de rol van de niet-bestaande Sepp Blatter.

Persiflage
Romeyn over het ontstaan van Blatter: ,,Eind 1997 was ik met mijn Jiskefet-collega’s, Kees Prins en Herman Koch, aan het brainstormen over nieuwe sketches. Debiteuren Crediteuren was uitgemolken en we wilden iets anders. ‘Zou het niet leuk zijn om een wereldvreemde, corrupte voetbalbaas te persifleren’, opperde ik. De rest is geschiedenis.”

image

Romeyn als Blatter.

Gelukkig slechts cabaret
Romeyn en co hadden, naar eigen zeggen, niet verwacht dat het Blatter-typetje meer dan zestien jaar stand zou houden in de gejaagde televisiewereld. ,,Als ‘Sepp Blatter’ kon ik al die tijd de grootste onzin roepen en de voetbalsport compleet belachelijk maken terwijl ik continu dronken was. Niemand riep me een halt toe, en dat verbaasde me soms best wel. Gelukkig was het slechts cabaret. Want in het echt kan zo iemand natuurlijk nooit lang ongestoord zijn gang gaan.”

Veel gemeen
Wie de FIFA al die tijd écht bestuurde, durft Romeyn niet te zeggen. ,,Dat weet ik niet, maar het interesseert me evenmin. Ik geef namelijk helemaal niets om voetbal. Wat dat betreft hadden ‘Sepp’ en ik best veel gemeen.”

Reacties zijn gesloten.