Fidel Castro ontkent eigen overlijden in zes uur durende toespraak

Geplaatst: 9 januari 2015 in Overig

HAVANA – Fidel Castro is nog steeds in leven. Dat heeft de Cubaanse oud-president in een zes uur durende tv-toespraak meegedeeld. Hij reageerde daarin op geruchten dat hij zou zijn overleden.

Opnieuw loos alarm
,,Ik zat vanmorgen live naar de achtervolging in Parijs te kijken toen ik ineens hoorde dat ik zou zijn gestopt met roken”, zo richtte de voormalig dictator zich tot de kijkers. ,,Ik heb voor de zekerheid even gebeld met mijn perswoordvoerder, maar die wist van niks. Daaruit concludeer ik dat het opnieuw loos alarm is. Ik ben nog alive and kicking en als dat onverhoopt verandert, meld ik me wel.”

image

Met Castro gaat het prima.

Propaganda
Het is inmiddels goed gebruik dat Castro (88) ten onrechte wordt doodverklaard. Vanaf 1994 deden dergelijke valse berichten minstens eenmaal per jaar de ronde. ,,Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik een fel tegenstander ben van zulke propaganda”, aldus de Cubaan. ,,Maar ergens snap ik het ook wel. De media willen toch iets te melden hebben. En als het elders in de wereld rustig is, zoals deze week, ben ik daar dus de dupe van. ¡Bandidos!

Ook Jeroen Zoet de dupe
Het was overigens niet de eerste keer deze week dat er – onterecht – geruchten over iemands zorgelijke gezondheidstoestand waren. Donderdagavond werd namelijk al gemeld dat de duimblessure van PSV-keeper Jeroen Zoet meeviel.

Reacties zijn gesloten.