Helmondse Oakley-marketeer Fred Bakker sluit 2014 zonnig af dankzij RayBan-spam

Geplaatst: 27 december 2014 in Helmond, Stiphout Vooruit 4

HELMOND – Het jaar is nog lang niet voorbij, maar voor de Helmondse Oakley-marketingmanager Fred Bakker kan 2014 nú al niet meer stuk. Dankzij een uitgekiende reclamecampagne rekende hij eigenhandig af met grote concurrent RayBan.

,,In de week voor kerst meldde mijn secretaresse me dat ik in 2014 nog een paar tientjes reclamebudget te besteden had”, zegt Bakker op de ochtend van Derde Kerstdag. ,,Lekker op tijd, zeker als je bedenkt dat het opzetten van een verzorgde, nieuwe campagne vier maanden kost. Maar ik wilde het geld wel gebruiken, al was het maar om te voorkomen dat ik in 2015 gekort zou worden.”

Fred Bakker.

Fred Bakker van Oakley houdt wel van een selfie.

Tijd van het delen
Bakker, voormalig Stiphout Vooruit 4-verdediger, ging op zoek naar een manier om zijn reclamegeld te verbrassen, en vond er een: ,,Ik besloot om het geld aan concurrent RayBan te ‘schenken’. Mijn overbuurjongen is handig met Microsoft Paint en maakte een mooie, goedkope reclamecollage met even goedkope zonnebrillen van de concurrent erop. Op de kosten van Oakley. Want kerst is toch de tijd van het delen”, zegt de Helmonder.

In mineur
Delen, dat gebeurde ook op social media. Tijdens kerst was de RayBan-spam zo mogelijk nog nadrukkelijker op Facebook aanwezig dan jaaroverzichten en foto’s van gedekte tafels. Mensen werden er gek van, getuige vrij uitgesproken reacties als: ‘Ik koop nooit meer een zonnebril van RayBan’ en tweets als: ‘Wanneer komt er een RayBan-ban?’. ,,Daarmee sluit RayBan 2014 in mineur af, en voor ons is dat natuurlijk wel lekker”, lacht de gehaaide marketeer.

De reclame-uitingen van RayBan waren de afgelopen dagen vrij nadrukkelijk aanwezig op Facebook.

De reclame-uitingen van RayBan waren de afgelopen dagen vrij nadrukkelijk aanwezig op Facebook.

Nog zestien euro over
Fred Bakkers campagne was zelfs zo goedkoop, dat hij nog zestien euro over heeft. Voor dat geld heeft hij al wel een bestemming. ,,Ik ben nog op zoek naar een hippe, voordelige zonnebril. Ik zal zo eens op Facebook zoeken. Daar kan ik vast wel een scherp geprijsde RayBan Wayfarer vinden.”

Reacties zijn gesloten.