Verwarring en boze bluesfans bij première Berry, de musical: ‘Dit is niet onze Berry!’

Geplaatst: 26 december 2014 in Helmond

HELMOND – Ze rekenden op een middag bomvol blues en rock and roll, als eerbetoon aan de legendarische Amerikaanse muzikant Chuck Berry. In plaats daarvan werden ze getrakteerd op een komische matineevoorstelling over de Helmondse cultheld Berry van Aerle. Belgische Chuck Berry-fans die op Tweede Kerstdag de première van Berry, de musical bijwoonden staken hun onvrede niet onder de stoelen en banken van ‘t Speelhuis. Woedend beenden ze het theater uit.

Vetkuiven, bakkebaarden en Cadillacs
Een barmedewerker van theater ’t Speelhuis zei al vlug in de gaten te hebben dat er iets niet in de haak was. ,,Er stonden vóór de voorstelling mannen met vetkuiven en bakkebaarden aan de bar whisky te drinken. Ze discussieerden over bluesakkoordenschema’s, Cadillacs en oude lp’s. Ik zei nog tegen mijn collega: die komen niet voor Berry van Aerle. Want fans van onze Berry drinken bier en praten alleen over voetbal.”

Niet onze Berry
Het voorgevoel van de theatertapper klopte. De voorstelling, die wegens een technische storing wat later begon dan gepland, was amper vijf minuten aan de gang toen een deel van het publiek zich begon te roeren. Kort nadat ‘Berry’ het podium betrad en de in Helmonds dialect uitgesproken anekdotes aaneenreeg, stormden de – naar schatting – 28 bluesfans, die dicht bij het podium zaten, kokend van woede de zaal uit. ,,Dit is niet onze Berry!”, riep iemand, voordat hij kwaad de deur dichtsmeet.

Een scene uit 'Berry, the Musical'. Foto: Elly Blanksma.

Wat Berry van Aerle op het voetbalveld niet lukte, lukt hem in ’t Speelhuis wel: een hoofdrol vervullen. Foto: Elly Blanksma.

Vreemd
Een uurtje later waren de meeste muziekfans alweer redelijk tot bedaren gekomen. ,,Het was ook wel een beetje mijn eigen fout”, gaf één van hen toe. ,,Toen ik las dat er een musical over Berry zou komen, heb ik blind kaarten gekocht. Ik ging er automatisch van uit dat het over onze held Chuck Berry zou gaan. Want je verwacht toch niet dat er een musical over een op de achtergrond acterende voetballer komt? Dat is even vreemd als een voetbalwedstrijd opdragen aan een bassist of drummer.”

Lege stoelen in 't Speelhuis nadat tientallen Chuck Berry-fans de zaal hebben verlaten.

Lege stoelen in ’t Speelhuis nadat tientallen Chuck Berry-fans de zaal hebben verlaten. Foto: ED.nl.

Geen applaus
De echte Berry van Aerle, die zelf als toeschouwer aanwezig was bij de première, dacht aanvankelijk dat alle commotie bij de show hoorde ,,Ik vond het skitterend; kon het niet geloven! Natuurlijk merkte ik wel dat het publiek op de voorste rijen niet erg enthousiast reageerde toen ‘ik’ op het podium verscheen, maar dat ben ik inmiddels wel gewend. Want in mijn tijd bij PSV applaudisseerden de toeschouwers ook nooit voor mijn acties.”

Reacties zijn gesloten.