Noord-Korea bedreigt filmmakers Home Alone na mislukken uitzendverbod

Geplaatst: 25 december 2014 in Maatschappij

De vertoning van de controversiële kerstfilm Home Alone op de Noord-Koreaanse staatstelevisie kan vanavond toch gewoon doorgaan. De Noord-Koreaanse regering probeerde om de film te verbieden, maar dat mislukte. Nu de komedie vanavond op televisie komt, wil dictator Kim Jong-un de makers straffen.

In Home Alone neemt een jochie, Kevin McAllister, twee domme inbrekers op de hak. Ook beraamt hij een moordaanslag op hen, wanneer ze proberen via de kelder het ouderlijk huis binnen te dringen. Dreigende taal en wapengebruik worden daarbij niet geschuwd. Zoals algemeen bekend is, staat dat haaks op de in Noord-Korea geldende normen en waarden.

Kevin McAllister is niet vies van geweld.

Kevin McAllister is niet vies van geweld.

Ondanks verwoede pogingen van het communistische land om de film tegen te houden, komt de rolprent vanavond om half tien plaatselijke tijd op tv. Een door Noord-Korea gecontroleerde website spreekt er schande van: ‘De ordinaire filmmakers hebben de waardigheid en het geweten van het filmmaken geschaad door deze film te maken. Zij moeten worden onderworpen aan onze strenge straf’, zo luidt het oordeel.

Kim Jong-un onderhandelde over een uitzendverbod, maar kreeg niet zijn zin.

Kim Jong-un onderhandelde over een uitzendverbod, maar kreeg niet zijn zin.

Volgens leider Kim Jong-un is hij nog niet klaar met regisseur Chris Columbus. ,,Als hij deze film in 1990 niet had gemaakt, zat ik sindsdien niet elk jaar verplicht, na het kerstdiner, naar deze flauwe film te kijken. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik doe en waar ik naar kijk. Vrije keuze is in Noord-Korea een groot goed.”

Jong-un: ,,Wanneer mijn leger de producer te pakken krijgt, doe ik met hem hetzelfde als de inbrekers met Kevin McAllister. Met één groot verschil: hij zal niét ontsnappen.”

Reacties zijn gesloten.