Raymond van Barneveld met hoog alcoholpromillage naar tweede ronde WK Darts

Geplaatst: 23 december 2014 in Overige sporten

LONDEN – Raymond van Barneveld heeft zich overtuigend geplaatst voor de tweede ronde van het WK Darts. De Hagenaar (47) had maandagavond geen enkele moeite om zijn Oostenrijkse tegenstander Rowby-John Rodriguez onder de tafel te drinken. Tegen het einde van de laatste set behaalde Van Barneveld zelfs een ongekend hoog alcoholpromillage van 2,7.

Snelle break
Toch was het begin van ‘Barney’ moeizaam. Hij had duidelijk moeite met de pullen schuimloos bier die in het Londense Alexandra Palace werden geserveerd. Zijn opponent Rodriguez kwam beter uit de startblokken en greep brutaal de eerste leg.

Rowdy-John Rodriguez schreeuw het uit nadat hij de eerste leg heeft gepakt.

Rowby-John Rodriguez schreeuwt het uit nadat hij de eerste leg heeft gepakt.

Zuipweekend in hartje Tirol
,,Dat had ik wel verwacht”, zei Van Barneveld daar achteraf over, voor de camera’s van echtemannenzender RTL 7. ,,Rowby-John heeft vorige week nog een zuipweekend in hartje Tirol gehad. Ik heb me nauwelijks kunnen voorbereiden, want ik had medicijnen tegen mijn verkoudheid en mocht niet drinken.”

Andere boeg
Na die wake-upcall gooide onze landgenoot het over een andere boeg. Rodriguez startte met drie pullen; Van Barneveld zette daar drie whisky-cola’s tegenover. Die tactiek pakte goed uit en hij greep de eerste set.

In het verloop van de tweestrijd kon de 20-jarige Oostenrijker het tempo en de combinaties van de Haagse veteraan, die inmiddels niet meer mocht rijden, niet meer volgen. De Oostenrijker was nog wel dicht bij een break, vooral toen hij aan het begin van de derde staat in beschonken toestand over de bekabeling van de camera’s struikelde.

Zeldzaam hoge finish
Via nog zeven halve liters, drie baco’s, twee wodka’s en een droge chardonnay uit 2004 greep Raymond van Barneveld de zege. In de laatste set pakte Rodriguez nog wel een leg, maar dat was niet genoeg om de Nederlander uit evenwicht te brengen. Met een zeldzaam hoge finish – een volle pul bier werd in één teug opgedronken – kreeg het onderhoudende duel het slotakkoord dat het verdiende.

Van Barneveld viert een hoge score.

Van Barneveld viert een hoge score. Zijn tegenstander Rodriguez kan slechts toekijken.

Erg tevreden
Van Barneveld was na afloop erg tevreden over zijn optreden. ,,Ik heb geen moment getwijfeld over een goede afloop”, lispelde hij. ,,Ik ga het nu een verse jus drinken en daarna snel naar bed, zodat ik morgenvroeg fit ben. Want je bent topsporter of je bent het niet.”

Reacties zijn gesloten.