Thuisstudie bij LOI biedt uitkomst voor schoolbankhater Jaap Stam

Geplaatst: 9 december 2014 in Betaald voetbal overig

AMSTERDAM – Er is toch nog een kans dat we Jaap Stam in de toekomst als betaaldvoetbalcoach gaan zien. De 42-jarige ex-international stopte onlangs met de cursus Coach Betaald Voetbal, maar wil zijn studie toch gaan afronden.

Verplicht stilzitten
,,Ik voelde me niet thuis in de schoolbanken, of op banken in het algemeen”, zei Stam over zijn besluit om de cursus niet af te maken, terwijl hij bijna klaar was. ,,In mijn tijd als voetballer had ik al een hekel aan op de bank zitten; dat past niet bij mijn karakter. Ik zit me wekelijks al negentig minuten te ergeren als ik in de dug-out naar Mike van der Hoorn en Niki Zimling moet kijken en samen was dat te veel zittende ergernis voor me. Maar ja, als ik iets te zeggen wil hebben over de opstelling van Ajax, zal ik toch eerst mijn papiertje moeten halen.”

Jaap Stam (derde van rechts) voelt zich op de bank niet op zijn gemak.

Jaap Stam (derde van rechts) voelt zich op de bank niet op zijn gemak.

Telefoontje uit Leiden
Een telefoontje uit Leiden kwam dan ook op het juiste moment. Stam: ,,Ik werd gisteren gebeld door een studiekeuzeadviseur van de LOI. Die vertelde me dat ze sinds kort de thuisstudie Coach Betaald Voetbal aanbieden. Daar heb ik wel oren naar, dus ik ga het doen. Op basis van mijn ervaring kom ik vast wel in aanmerking voor vrijstellingen, waardoor ik binnen een jaar klaar kan zijn. De kosten zijn niet mals, maar mogelijk betaalt Ajax een gedeelte.”

Toekomst
Ook hoopt Stam dat hij een deel van zijn studieopdrachten onder werktijd mag uitvoeren. ,,Bijvoorbeeld tijdens de trainingen van Ajax, als de jongens aan het warmlopen zijn. Het zou ideaal zijn als ik op De Toekomst aan mijn eigen toekomst kan werken.”

Reacties zijn gesloten.