Tegenstander van Racing Boys 3 wil kunstgrasverbod

Geplaatst: 20 november 2014 in Amateurvoetbal

DEURNE / OMMEL – De discussie over het al dan niet verbieden van kunstgras heeft nu ook de kelder van het amateurvoetbal bereikt. Olympia Boys 4 ergert zich aan het veld van Racing Boys 3 en is naar de KNVB gestapt.

Pure competitievervalsing
Olympia Boys 4, de enige ploeg in de reserve zesde klasse 38 die nóg minder punten heeft dan Racing Boys 3, is niet blij met het Deurnese veld. ,,Dit is pure competitievervalsing”, zegt Olympia Boys 4-trainer Frank van Ommel. ,,In onze klasse is het een ongeschreven wet dat er alleen op onbewerkt natuurgras gevoetbald wordt. Voor de meeste voetballers op ons niveau is het al een hele opdracht om negentig minuten op hun benen te staan. Als ze dan ook nog eens aan verschillende velden moeten wennen, is de lol er snel af.”

Frank van Ommel.

Frank van Ommel.

Kunstmest
Van Ommel kreeg tijdens de in 11-1 geëindigde wedstrijd Racing Boys 3 – Olympia Boys 4, op 5 oktober, het vermoeden dat er iets niet klopte. ,,Het gras groeide bijna nog sneller dan onze achterstand. In de tweede helft waren de sprieten zó lang, dat ik de bal amper nog zag. Gezien de uitslag gold dat trouwens ook voor mijn spelers. Toen ik na de wedstrijd verhaal ging halen bij de terreinbeheerder van Racing Boys, werd mijn vermoeden bevestigd: ze maken gebruik van kunstmest.”

Racing Boys 3.

Racing Boys 3.

Fatsoenlijke mat
Olympia Boys, dat met nul punten stijf onderaan staat, wilde met steun van andere verenigingen naar de KNVB stappen. ,,Maar die steun kregen we niet, want alle andere clubs hebben van Racing Boys gewonnen. Daarom heb ik op eigen houtje maar een brief geschreven. Vandaag kreeg ik een bevredigend antwoord: Racing Boys moet het gras in de rust van de thuiswedstrijded maaien, zodat er ook in de tweede helft weer op een fatsoenlijke mat gespeeld kan worden.”

Het controversiële kunstmesgrasveld van Racing Boys.

Het controversiële kunstmestgrasveld van Racing Boys.

Elf koeien
Racing Boys 3-leider Freek Wijk vindt alle ophef wat overdreven, maar gaat niet in beroep tegen de uitspraak. ,,De uitslag is teleurstellend, maar dat geldt voor wel meer uitslagen dit seizoen. We leggen ons erbij neer. Het zal niet lukken om het veld in een kwartier tijd te maaien, maar daar hebben we een oplossing voor. Na de eerste helft zetten we de poort van de naastgelegen wei open, zodat de elf koeien die daarop staan op ons veld kunnen grazen. En voor alle duidelijkheid: met die elf koeien bedoel ik niet de speelsters van onze tweede damesteam.”

Komende zondag, als Racing Boys 3 thuis tegen Milheezer Boys 5 speelt, zullen de herkauwers debuteren. Freek Wijk: ,,Ik ben benieuwd hoe het uitpakt. En misschien laat ik die elf koeien in de tweede helft wel staan. Veel slechter dan mijn spelers kunnen ze nooit zijn.”

Reacties zijn gesloten.