Vaticaanstad stelt zich kandidaat voor WK voetbal 2026

Geplaatst: 22 oktober 2014 in FIFA

VATICAANSTAD – Vaticaanstad stelt zich kandidaat voor het WK van 2026. Paus Franciscus gelooft er heilig in dat hij het grootste voetbalevenement ter wereld naar zijn dwergstaat kan halen.

,,Ik heb er alle vertrouwen in”, zegt Franciscus. ,,Zeker nu Bayern München mij een miljoen euro heeft overhandigd. Dat geld was eigenlijk bedoeld als schadeloosstelling omdat ze gisteren veel schade in Rome hebben aangericht, maar ik gebruik het voor andere doeleinden. Voor het omkopen van FIFA-leden, bijvoorbeeld.”

Paus Franciscus (rechts) ontvangt een bal met daarin een miljoen euro aan potentieel smeergeld van Bayern-voorzitter Rumenigge.

Paus Franciscus (rechts) ontvangt een bal met daarin een miljoen euro aan potentieel smeergeld van Bayern-voorzitter Rumenigge.

Ultramoderne voetbaltempel
De 79-jarige Argentijn vindt dat de door hem geleide gemeenschap toe is aan een drukbezocht evenement als het WK. ,,Het is algemeen bekend dat het kerkbezoek sterk terugloopt. Als we de Sint-Pietersbasiliek ombouwen tot ultramoderne voetbaltempel met 80.000 zitplaatsen, is dat goed voor de bezoekcijfers.”

Voetbal is nu al erg populair in Vaticaanstad.

Voetbal is nu al erg populair in Vaticaanstad.

,,We kunnen dan voetbal en religie combineren. Negentig minuten voetbal, en in de rust een kort optreden van een Gregoriaans koor. Niet erg hip, dat geef ik toe, maar dat zijn Jennifer Lopez en Shakira in 2026 ook niet meer.”

Gevoelig
Franciscus beaamt dat de plannen behoorlijk ambitieus zijn. ,,Het liefst was ik wat kleinschaliger begonnen, met een jeugd-WK bijvoorbeeld. Maar bij nader inzien leek me dat niet verstandig. Kinderen en het Vaticaan, dat ligt nu eenmaal wat gevoelig. Daarom gaan we maar meteen voor goud.”

Om Paus Franciscus’ plannen te verwezenlijken, is er wel wat hulp nodig. ,,Het zou een kardinale fout zijn om te denken dat we het alleen wel kunnen. Vaticaanstad is niet zo groot, dus sommige wedstrijden moeten buiten de staatsgrenzen gespeeld worden. In het Colosseum bijvoorbeeld. Daar valt niet zo veel meer aan te vernietigen. Zelfs niet door een ontketend Duits elftal of honderden doorgesnoven Engelse hooligans.”

Colosseum_in_Rome,_Italy_-_April_2007

Mogelijk wordt er tijdens het WK voetbal van 2016 uitgeweken naar het Colosseum.

Witte rook
De beslissing over de toewijzing van het WK van wordt waarschijnlijk komende winter genomen. Franciscus: ,,Ik moet nog even met mijn kameraad Sepp Blatter in conclaaf. Maar ik denk dat het wel goedkomt. Als ik hem een miljoen euro aan contanten toestop, volgt er gegarandeerd witte rook.”

Reacties zijn gesloten.