Dit jaar geen ijsbaan op Markt in Eindhoven; gemeente wijkt uit naar Philips Stadion

Geplaatst: 6 oktober 2014 in PSV

EINDHOVEN – Er komt dit jaar geen ijsbaan op de Markt in Eindhoven. De gemeente Eindhoven vindt het onzin om een dure kunstmatige ijsvloer aan te leggen terwijl er in het centrum van de lichtstad al een immens glijparadijs ligt.

,,In deze tijd moeten we op de kleintjes letten”, vindt de Eindhovense burgemeester Rob van IJzel. ,,Zo’n ijsbaan is een dure grap, zeker als je bedenkt dat die na een paar weken alweer wordt afgebroken.”

Dit jaar komt er geen ijsbaan op de Eindhovense Markt. Foto: ED.nl.

Dit jaar komt er geen ijsbaan op de Eindhovense Markt. Foto: ED.nl.

Glibberen en glijden
Daarom ging Van IJzel nadenken over een alternatief, en dat vond hij zondagmiddag. ,,We ontvingen onlangs al geluiden uit het Philips Stadion dat het veld spekglad zou zijn. Toen ik de spelers van PSV en Excelsior gisteren zag glibberen en glijden op het veld, had ik het: we dopen het Philips Stadion om tot ijsbaan.”

Spelers van PSV en Excelsior gleden zondagmiddag voortdurend uit.

Spelers van PSV en Excelsior gleden zondagmiddag voortdurend uit.

Van IJzel: ,,Op 20 december speelt PSV de laatste thuiswedstrijd van het kalenderjaar. Direct daarna gaan we met de ondergrond aan de slag. Die hoeven we alleen maar wit te verven, want spekglad is het veld al. Misschien is er vanishing spray die drie weken zichtbaar blijft. Dat zou ideaal zijn.”

Maandagochtend experimenteerden PSV-medewerkers al met vanishing spray op de grasmat.

Maandagochtend experimenteerden PSV-medewerkers al met vanishing spray op de grasmat. Foto: psv.nl.

Of PSV en Guus Meeuwis, de meeste regelmatige gebruikers van het Philips Stadion, het ermee eens zijn, weet Van IJzel niet. ,,Dat interesseert me ook niet. De grond is eigendom van de gemeente. Wij bepalen wel wat we ermee doen.”

Mat niet goed
Voor PSV-coach Phillip Cocu kwam het besluit als een verrassing. ,,Ik roep al weken tegen mijn assistent Ernest Faber dat onze mat niet goed, en vooral te glad is. Eigenlijk bedoelde ik zijn en mijn eigen mat, maar dat begreep hij volgens mij niet. Vervolgens is Ernest gaan klagen bij de gemeente en kennelijk heeft hij ze op ideeën gebracht.”

Cocu (rechts) beklaagt zich bij Ernest Faber over de mat.

Cocu (rechts) beklaagt zich bij Ernest Faber over de mat.

Boos
Cocu gaat niet in protest tegen het gemeentebesluit, zei hij maandag. ,,Ik ben afgelopen week al een paar keer boos geworden, dus dat doe ik voorlopig niet meer. Dat zit niet in mijn karakter.”

De coach ziet dat de aanleg van de ijsvloer ook kansen biedt: ,,Misschien wordt het allemaal wel een groot succes, en kan de ijsbaan wat langer blijven. Tot en met 1 maart bijvoorbeeld, want dan komt Ajax naar Eindhoven. Die zie ik maar wát graag op hun bek gaan in het Philips Stadion.”

Reacties zijn gesloten.