KNVB gaat mediatrainingen verbieden: ‘Tijd dat voetballers weer de waarheid gaan spreken’

Geplaatst: 24 september 2014 in Betaald voetbal overig

ZEIST – ‘Ik respecteer de keuzes van de trainer’, ‘Ik ben er trots op het shirt van Vitesse te mogen dragen’ en ‘We moeten van wedstrijd tot wedstrijd kijken’. Als het aan de KNVB ligt, komt er spoedig een einde aan deze nietszeggende uitspraken tussen de samenvattingen van Studio Sport in. De voetbalbond gaat spelers en trainers namelijk per direct een mediatrainingsverbod opleggen.

Ingestudeerde, voorgekauwde zinnen
,,Als ik om zeven uur met mijn bord op schoot zit en al die kul hoor, heb ik spontaan geen honger meer”, zegt KNVB-directeur Bart van Oostveen. ,,En de beperkte kookvaardigheden van mijn vrouw hebben daar niets mee te maken, want op zondag halen we altijd friet. Het wordt de hoogste tijd dat spelers hun trainer, medespelers of de scheidsrechter eens publiekelijk de wind van voren durven geven. Van al die ingestudeerde, bedachtzame antwoorden wordt niemand beter.”

Bart van Oostveen staat de pers te woord.

Bart van Oostveen staat de pers te woord.

Voor Van Oostveen was de maat afgelopen zondag vol. ,,Een NOS-verslaggever interviewde, na Feyenoord – Ajax, een speler van Feyenoord van wie het gezicht op onweer stond. Als je hem dan hoort zeggen dat hij ‘ultiem genoten heeft van de wedstrijd en dat de beste heeft gewonnen’, zakt de moed je in de schoenen. Als ik onbetrouwbare informatie wil horen, kijk ik wel naar RTL Boulevard”, foetert Van Oostveen, die zelf overigens nooit mediatraining heeft gehad.

Leugendetector
Met ingang van komend weekend gaan voetballers of trainers het in hun portemonnee voelen als ze voor de camera’s politiek correcte nonsens verkondigen. ,,Voor elk cliché moeten ze één procent van hun bruto maandsalaris overmaken. Dat varieert van € 14,- voor Lex Immers tot wel € 833,- voor Memphis Depay. De spelers worden voorafgaand aan ieder interviewtje aangesloten op een leugendetector. Vertelt iemand onzin, dan valt hij onherroepelijk door de mand.”

Lex Immers denkt na voordat hij antwoord geeft. Als het aan de KNVB ligt, is dat binnenkort verleden tijd.

Lex Immers denkt na voordat hij antwoord geeft. Als het aan de KNVB ligt, is dat binnenkort verleden tijd.

Het boetebedrag gaat volgens Van Oostveen naar het UWV. ,,Dat geld kunnen ze vast goed gebruiken. Want ik neem aan dat er daar binnenkort wel wat werkloze mediatrainers op de stoep staan om hun handje op te houden.”

reacties
  1. […] je niet beter van die lui afblijven? Want met mediatraining voor voetballers en andere topsporters breng je alle spontaniteit om zeep, hoor ik vaak beweren. Maar de professionaliteit van een voetballer of andere topsporters beperkt […]