Exclusief interview met kopschoppers uit IJmuiden: ‘Filmers hebben geen respect voor onze privacy’

Geplaatst: 19 september 2014 in Maatschappij

IJMUIDEN – Een donderdag op internet geplaatst filmpje, waarin twee jongens een meisje buiten westen slaan, heeft heel wat stof doen opwaaien. We troffen de twee minderjarige daders, ‘Wim’ en ’Gerrit’, vanmorgen bij de Aldi en stelden hen enkele vragen. Uit privacyoverwegingen zijn hun namen gefingeerd.

'Wim' (links) en 'Gerrit' in actie.

‘Wim’ (links) en ‘Gerrit’ in actie.

Wim, hoe gaat het met je?
Wim: Ik heet geen Wim, vriend.

Dat vermoedden we al, maar uit respect voor je privacy geven we je een andere naam. Hoe voel je je?
Wim: Slecht man. Ik word de hele tijd gestalkt. Allerlei boze mensen reageren op mijn Facebook- en Keek-profiel. Ik heb er vannacht slecht door geslapen. Je weet toch.

Mensen vinden het een erg laffe en oneerlijke daad. Snap je dat?
Wim: Zeker man. Dat vind ik zelf ook. Er stonden zeker vijf mensen om ons heen te filmen. Wij waren maar met zijn tweeën. We hadden geen schijn van kans, weet je. Klootzakken.

Ik bedoel eigenlijk wat jullie deden: met twee man een meisje knock-out slaan en vervolgens nog een paar trappen na geven.
Wim: Hoezo is dat laf? Ik heb bijna alles alleen moeten doen. Die vriend van me sprong pas later bij. Die kopschoppers in Eindhoven waren met zijn vijven. Wij maar met zijn tweeën. Kun je niet tellen of zo?

Gerrit, waarop schopte je een meisje in haar gezicht?
Gerrit: Op de eerste plaats heet ik geen Gerrit. Op de tweede plaats omdat lichaamsbeweging goed voor me is. Heb je mijn buik niet gezien?

Jawel, half Nederland heeft het filmpje gezien.
Gerrit: Ik hoorde het vanmorgen op school. Vet hè?

Jouw ‘fifteen minutes of fame’.
Gerrit: Huh?
Wim: Hij verstaat geen Duits, man.

Laat maar. Hebben jullie medelijden met het slachtoffer?
Wim: Slachtoffer? Dat zijn wij toch? Wij staan ongewild op internet.
Gerrit: Wat Wim zegt.

Denk je dat jullie straf krijgen?
Wim: Dat zou een mooie boel zijn. Wij zijn al genoeg gestraft. Ze moeten die filmers celstraf geven. Zij spelen met ons privé.

Ik zou maar rekenen op een taakstraf van minstens acht uur. Plantsoenen schoffelen of zoiets.
Wim: Als het mooi weer is en ze betalen er goed voor, wil ik best wat doen. Maar geen acht uur. Vier.
Gerrit: Schoffelen vind ik leuk. Vooral mensen onderuit schoffelen. Als dat ook mag, doe ik mee.

Bedankt voor dit interview, Wim en Gerrit.
Wim: Ik heet geen Wim.
Gerrit: Fuck, daar heb je de politie. Rennen!
Wim: Te laat. En ze zijn met zijn tweeën. Da’s niet eerlijk. Lafaards!

Reacties zijn gesloten.