Astense ondernemers wanhopig door naderende derby NWC – SV Someren

Geplaatst: 18 september 2014 in Amateurvoetbal

ASTEN – Komende zaterdag wordt de derby NWC – SV Someren gespeeld. Voor beide clubs is de ‘Kanaalderby’ de wedstrijd van het jaar en in Asten en Someren gaat het deze week nergens anders over. Tot grote ergernis van de Astense ondernemers, die zich oranje en zwart ergeren aan alle voetbalpraat in hun zaak.

Gezever in de bakkerij
,,Ik word gek van dat gewauwel’’, zegt Francien van Asten van de gelijknamige bakkerij zuchtend. ,,Bijna elke klant begint tegen me te zeveren over die wedstrijd, ook als mijn zaak ’s morgens vroeg vol staat en ik helemaal geen tijd heb voor een praatje. Zelfs als ik iets om voetbal zou geven zou ik het niet spannend vinden, want de competitie is pas een paar weken aan de gang!”

Het zeurgehalte is deze week opvallend hoog bij bakkerij Van Asten.

Het zeurgehalte is deze week opvallend hoog bij bakkerij Van Asten.

Van Asten krijgt bijval van haar eerste bakkersknecht Carlos van Seggelen. ,,Ik kom amper aan mijn werk toe. Iedereen vraagt me om een handtekening, en dat is alleen maar omdat mijn achterneef bij NWC op de reservebank zit. Dat kost me veel kruim”, aldus de deegkneder.

Toegenomen wachttijden
Bij slagerij Onsje Meer aan de Lindestraat staat sinds woensdagmiddag zelfs een beveiliger aan de deur. ,,Het is heel vervelend voor de goedwillende klant, maar ik kon niet anders”, zo verontschuldigt eigenaar Bas Worst zich. Doordat iedereen voor mijn toonbank stond te zwetsen over een voetbalpotje, namen de wachttijden enorm toe.”

Bij slager Bas Wordt kan er geen lachje af.

Bij slager Bas Wordt kan er geen lachje af.

Voor Worst was de maat woensdagmorgen vol. ,,De hele supportersvereniging van NWC kwam naar mijn zaak om sterke verhalen over de Kanaalderby op te hangen en herinneringen op te halen. En ze kochten niet eens iets. Daarom heb ik een bewaker gehuurd. Iedereen die hier deze week zijn mond niet dicht houdt over voetbal, wordt hardhandig uit de zaak verwijderd. En als ze zich verzetten, maak ik gehakt van ze.”

Aan de tand gevoeld
Tandarts Kees Kroon besloot zijn praktijk deze week zelfs te sluiten. ,,Ik ben niet in staat om mijn werk te doen als mijn cliënten hun mond niet open houden. Normaal kan ik drie halfjaarlijkse controles in een uur doen, maar afgelopen maandag kon ik er maar twee op een dag uitvoeren omdat iedereen me aan de tand voelde over de derby tegen Someren. Dat schiet natuurlijk niet op.”

De derby NWC - Someren trekt altijd veel bekijks, zoals hier in 2011.

De derby NWC – Someren trekt altijd veel bekijks, zoals hier in 2011.

In tegenstelling tot bakker Van Asten en slager Worst is tandarts Kroon zaterdag wél getuige van de wedstrijd van het jaar. ,,Ik ben wel degelijk voetballiefhebber, zeker als het een beladen derby betreft. Ik hoop dat het een mooi duel wordt waarin de stevige kopduels niet worden geschuwd. Wie weet houd ik er dan ook nog wat herstelwerk aan over. Dat kan ik na zo’n slechte week als deze wel gebruiken.”

Reacties zijn gesloten.