Kantinepersoneel weigert antieke consumptiebonnen: gedupeerd Stiphout Vooruit-lid woest

Geplaatst: 11 september 2014 in Stiphout Vooruit

HELMOND – Bart van Galen is woest, laaiend en ziedend tegelijk. Het kantinepersoneel van zijn club Stiphout Vooruit weigerde afgelopen weekend om zijn consumptiebonnen in te nemen, omdat de geldigheidsdatum – mei 1956 – zou zijn overschreden. Volgens Van Galen zijn ze echter onbeperkt geldig.

,,Dit zijn ze”, zegt de Helmonder, nadat hij een setje consumptiebonnen uit zijn portemonnee heeft gehaald. ,,Ik heb ze in 1954 voor mijn zevende verjaardag gekregen van een oudere neef. Tenminste, dat hebben ze me later verteld. Zelf weet ik niet zo veel meer van die tijd, behalve dat Elvis Presley in dat jaar zijn eerste hit scoorde.”

Bart van Galen.

Bart van Galen.

Houdbaarheidsdatum
Misschien dat de nu 67-jarige Van Galen daarom pas vorige week ontdekte dat hij de bonnen nog in bezit had. ,,Ik ontdekte het tijdens het WK voetbal, toen ik op zolder was om wat oranje prullaria te pakken. Toen ik een la opentrok, lagen ze daar: tien bonnen, in te leveren bij de kantine van Stiphout Vooruit. Een bedrag staat er niet op. En een houdbaarheidsdatum ook niet. Dus ik ging er natuurlijk van uit dat ze nog geldig waren.”

Oud papier aan de straat
Die veronderstelling bleek afgelopen weekend onterecht. ,,Ik wilde ze zaterdagmiddag verzilveren. Bij barkeepster Mieke Deelen bestelde ik negen bier en een borreltje, en ik reikte haar mijn bonnen aan. Nadat ze eerst een paar tellen naar de bonnen staarde, gaf ze me de bonnen terug. Of ik mijn oud papier gewoon aan de straat wilde zetten, voegde ze er geïrriteerd aan toe”, zegt Van Galen, inmiddels paars aangelopen van nijd.

Mieke Deelen bestudeert de ontvangen bonnen.

Mieke Deelen bestudeert de ontvangen bonnen.

Algemeen bekend
Volgens de tapster van dienst kon ze weinig anders doen. ,,Het is algemeen bekend dat onze consumptiebonnen twee jaar geldig zijn. Dat is om te voorkomen dat de club verlies lijdt, want de prijs van bier stijgt hier gemiddeld iedere twee jaar. Toen de bonnen van Bart werden uitgegeven, kostte een pilsje nog een kwartje en dat is dertien keer minder dan nu”, legt Deelen uit.

Groot complot
Van Galen was daar niet van op de hoogte, maar heeft weinig begrip voor de verklaring van Mieke Deelen. ,,Twee jaar is veel te kort. Als je op een drukke zondag pech hebt, en Mieke is vergeten om extra barpersoneel in te schakelen, moet je al bijna twee jaar op je bestelling wachten. Het is een groot complot en de goedwillende consument die graag goedkoop dronken wil worden is daar de dupe van”, foetert hij.

Wat Van Galen nu gaat doen, weet hij nog niet. ,,Ik heb overwogen om contact op te nemen met de Rijdende Rechter. Maar ja, die adviseert me ongetwijfeld om mijn boom te kappen en het recht van overpad te respecteren. Misschien is het verstandiger om dit voorval snel te vergeten en een pilsje te drinken met Mieke, als zij tenminste betaalt. Want ik heb geen geldige bonnen meer.”

Reacties zijn gesloten.