FIFA legt alcoholgebruik bestuursleden aan banden: geen interviews meer zonder blaastest

Geplaatst: 8 september 2014 in FIFA

ZURICH – De FIFA voert opnieuw een nieuw technologisch hulpmiddel in. Kort na de introductie van de vanishing spray en de doellijntechnologie op het WK in Brazilië worden de bestuursleden van de voetbalbond voortaan uitgerust met een blaasapparaat. Hiermee moet worden voorkomen dat zij interviews geven terwijl ze in kennelijke staat zijn.

Onzin uitkramen
,,Helaas komt het vaak voor dat FIFA- of UEFA-iconen voortdurend dronken zijn en daardoor een hoop onzin uitkramen”, zegt voorzitter Sepp Blatter. ,,Van mij zijn de mensen dat gewend, maar het is zorgwekkend dat nu ook mijn collega’s zich laten vollopen met drank en daarna interviews geven. Uit respect voor de privacy van de betrokkene zal ik niet zeggen dat ik Michel Platini bedoel, maar wie de schoen past, trekke hem aan. Mijn dit soort gedrag gooit die arrogante Fransoos de uitstekende reputatie van de voetbalbond te grabbel en dat accepteer ik niet. Daar heb ik geen hulp van anderen bij nodig.”

Sepp Blatter (links) wijst Michel Platini terecht.

Sepp Blatter (links) wijst Michel Platini terecht.

De aimabele Blatter doelt ongetwijfeld op een interview dat zondag verscheen in de Duitse kwaliteitskrant Bild am Sonntag. Daarin zegt UEFA-voorzitter Platini dat de keuze om het Qatar in 2022 juist was, technologische hulpmiddelen overbodig zijn en Franck Ribéry moet worden geschorst als hij weigert voor het Franse nationale elftal uit te komen. Direct na publicatie ontstond er een hoop ophef over de uitspraken van de Fransman.

WK 2018 niet in Rusland, maar in Irak
Michel Platini, die in de onlangs verschenen biografie van Björn Kuipers ook al werd neergezet als een beroepsdronkaard, vindt dat het wel meeviel met zijn dronken toestand. ,,Het interview met Bild was ’s morgens om tien uur, dus ik had van tevoren nog maar een wijntje of vier op. Ik wilde zelfs nog meer onthullingen doen, maar de tijd van de journalist was op. Eigenlijk wilde ik nog aankondigen dat het WK van 2018 niet in Rusland georganiseerd wordt. Daar is het politiek veel te onrustig. In plaats daarvan wijken we uit naar Irak; daar is het veilig, lekker warm en er is plek zat om stadions te bouwen. Maar de details volgen via Sepp.”

Staking
Blatter was woest toen hij het artikel onder ogen kreeg. ,,Van dergelijke ongein op mijn vrije zondag ben ik niet gediend. Als ik onzin wil lezen, raadpleeg ik de notulen van de FIFA-bestuursvergaderingen wel. Wie denkt Platini wel niet dat hij is? Als Ribéry niet wil spelen, is dat zijn goed recht. In Frankrijk is het heel gebruikelijk om te staken en dat recht heeft Franck Ribéry ook. Dat moet die patserige Platini respecteren. Anders zorg ik ervoor dat zijn werkzaamheden bij de UEFA worden gestaakt. En wel per direct!”

Platini en Ribéry tijdens de Speler van het jaar-verkiezing in 2013.

Platini en Ribéry tijdens de Speler van het jaar-verkiezing in 2013.

Mobiel blaasapparaat
Om ervoor te zorgen dat het imago van de voetbalassociatie niet nóg verder daalt, ontvangen alle bestuursleden deze week een mobiel blaasapparaat. Blatter: ,,Voorafgaand aan een interview moeten onze mensen blazen. Er zijn drie mogelijke uitslagen. De A staat voor alcoholvrij; alleen bij die uitslag mag het interview plaatsvinden. De P is van Platini; dat duidt erop dat iemand 5 promille alcohol of meer in zijn bloed heeft.”

,,En blaast iemand een B”, vervolgt de Zwitserse dictator, ,,dan heeft iemand dusdanig veel gedronken dat de kans groot is dat hij zó veel onzin gaat uitkramen, dat mensen denken dat de persoon in kwestie seniel is en alle realiteitszin verloren heeft. Waarvoor die B staat? Voor Blatter natuurlijk!”

Reacties zijn gesloten.