Campagne ‘Luisteren, kleine!’ moet schreeuwende voetbalouders steun bieden

Geplaatst: 6 september 2014 in Amateurvoetbal

SCHIN OP GEUL – Ook voor de pupillen is het voetbalseizoen weer begonnen. Terwijl de jonkies vol enthousiasme achter de bal aan rennen, worden de orders van ouders massaal genegeerd. De campagne ‘Luisteren, kleine!’ moet schreeuwouders steun bieden.

Nonchalant karakter

Campagnebedenker Frank Bacchus (45) ergert zich al langere tijd aan het nonchalante karakter dat binnen het pupillenvoetbal heerst. ,,Mijn zevenjarige zoon Alfonso speelt sinds vorig jaar in de F4 van VV Schin op Geul. Die jongen vindt het leuk om aan te vallen, maar omschakelen bij balverlies is er niet bij. En dat geldt ook voor de andere voetballertjes in zijn zevental’, zo schetst de voetbalvader de zorgwekkende situatie.

Frank Bacchus in actie tegen zijn ongehoorzame zoon Alfonso.

Frank Bacchus in actie tegen zijn ongehoorzame zoon Alfonso.

,,En het gaat nog veel verder. ,,Fatsoenlijk overspelen of slim gebruikmaken van de ruimte gebeurt nauwelijks. Als ik dan een keer kwaad wat roep, kijken die ventjes me verbijsterd aan. Om vervolgens weer gewoon hun mannetje te laten lopen. Walgelijk”, vindt Bacchus, die als stadswacht ook doordeweeks graag naar kinderen mag schreeuwen.

Grote mond

Voor Bacchus was in mei van dit jaar de maat vol. ,,Op een vriendschappelijk toernooi in Zeeland miste onze Alfonso een behoorlijke kans. Ik werd natuurlijk bloedlink en gaf hem en plein public op zijn donder. Vervolgens kreeg ik een grote mond van een andere voetbalouder. Ik ben witheet in mijn auto gestapt en zonder Alfonso naar huis gereden met 180 op de teller. Als ik niet eens meer mag corrigeren, houdt het voor mij op.”

Eenmaal bedaard nam de Limburger contact op met de KNVB. ,,Ik zocht draagvlak voor mijn campagne, maar die laffe herders gaven niet thuis. Daarom ben ik op eigen initiatief maar flyers met het motto ‘Luisteren, kleine!’ gaan printen. Die ga ik samen met andere ouders ophangen in kantines. Later deze maand ga ik mijn actie ook via sociale media promoten. Samen moeten we afrekenen met jeugdig enthousiasme. Voetbal en plezier gaan nu eenmaal niet samen. Punt.”

Eén van de foto's die voor de campagne wordt gebruikt.

Eén van de foto’s die voor de campagne wordt gebruikt.

Zesjescultuur
Bacchus hoopt dat de campagne een einde maakt aan de lichtzinnige spelopvattingen van jonge voetballers en hun ouders. ,,Anders komen we nooit van de zesjescultuur in dit land af. Ik betaal met plezier de helft van de contributie van mijn zoon en vind het ook geen probleem om één of twee keer per seizoen naar een uitwedstrijd te rijden. Maar dan moet hij wél presteren, en zeker geen grote mond geven als ik hem op zijn nummer zet. Alleen zo krijgen voetbalouders hun spel weer terug.”

Reacties zijn gesloten.