TU/e-bewoners kunnen niet wachten tot januari: ‘Eindelijk betalen om te parkeren’

Geplaatst: 28 augustus 2014 in TU/e

EINDHOVEN – Het duurt nog een maand of vier, maar voor de bewoners van de TU/e is de voorpret al begonnen. Het vooruitzicht om vanaf januari 2015 te mogen betalen voor een parkeerplekje zorgt voor lachende gezichten op de Eindhovense campus.

Barry Vroemen, secretaris van de TU/e, spreekt van een gezonde ontwikkeling. ,,De geldbronnen zijn in deze crisistijd schaars. Subsidieverstrekkers en bedrijven geven niet thuis en daarom zijn we op zoek gegaan naar alternatieve financiers: de mensen die hier werken. Ik vind dit één van de betere uitvindingen van de TU/e van de laatste jaren. Vooral omdat ik hier zelf niet hoef te parkeren; ik heb namelijk een privéchauffeur.”

Vier bierkratjes
Niet elke autorijdende TU/e hoeft overigens te betalen om zijn of haar vierwieler dicht bij de werkplek te mogen stallen. Tweehonderd vroege vogels kunnen hun voertuig op het MMS-terrein aan de Celebeslaan kwijt. Vroemen: ,,Dat is inderdaad geen best stadsdeel, maar dat biedt ook voordelen: met een beetje geluk vind je je auto aan het einde van de dag op vier bierkratjes terug. Daar zou ik wel raad mee weten, vooral vlak voor het weekend.”

Het MMS-terrein aan de Celebeslaan. Foto: Bart van Overbeeke.

Het MMS-terrein aan de Celebeslaan. Foto: Bart van Overbeeke.

Schouderklopjes en opgestoken duimen
Ook College van Bestuur-lid Beau ter Ham, één van de geestelijk vaders van het nieuwe parkeerbeleid, proeft dat het betaald parkeren nu écht begint te leven op het universiteitsterrein. ,,Ik krijg regelmatig schouderklopjes en veel TU/e-medewerkers willen een selfie met me maken. Niet zelden claxonneren automobilisten naar me, en steken ze hun duim op als ze me zien. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat het een andere vinger is.”

Ter Ham heeft al een bestemming voor het geld – vermoedelijk tussen de vijf en zeven ton per jaar – dat de komende jaren naar de TU/e komt. ,,Het gaat naar etentjes in de University Club en naar de renovatie van het Hoofdgebouw. Maar je kunt beter opschrijven dat het de hele leefbaarheid van de campus ten goede komt. Anders krijg ik daar weer gezeur over.”

Where science meets business
Om de TU/e’ers optimaal voor te bereiden op al het naderende moois, worden er vanaf oktober flyers met het nieuwe motto uitgedeeld bij de slagbomen. ,,Dat motto luidt: ‘Where science meets business’, zegt Ter Ham, in nagenoeg accentloos Engels. ,,Die folders waren eigenlijk gemaakt om de link tussen wetenschap en het bedrijfsleven te duiden, maar bij nader inzien passen ze beter bij het nieuwe parkeerproject. Want ook naar onze wetenschappers toe worden we vanaf 1 januari zakelijk; zij moeten ook gewoon hun beurs trekken.

De nieuwe flyer.

De nieuwe flyer.

TU/enter tomorrow
Intussen is ook de technische dienst van de TU/e druk bezig met alle voorbereidingen. ,,Zo moet de tekst op de displays van de paslezers bij de slagbomen worden aangepast”, weet Ter Ham. ,,Daarom staan nu nog bondige, zakelijke teksten als ‘U kunt uitrijden’. Vanaf januari komt daar de zin ‘Bedankt voor uw steun’ onder te staan. Dat is wel zo netjes naar onze begunstigers. De borden met de tekst ‘TU/enter tomorrow’ kunnen gewoon blijven staan. Want we zien onze betalende klanten natuurlijk graag iedere dag weer terugkeren.”

Met dit bord worden bezoekers verwelkomd en aangemoedigd om ook morgen de universiteitskas weer te spekken. Foto: Facebook TU/e.

Met dit bord worden bezoekers verwelkomd en aangemoedigd om ook morgen de universiteitskas weer te spekken. Foto: Facebook TU/e.

De meeste TU/e-werknemers reageren enthousiast op de parkeerplannen. Onder hen receptiemedewerker Carlos van de Lismortel. ,,Dit hadden ze al veel eerder moeten invoeren. De parkeervakken zijn uitstekend belijnd en bovendien lekker ruim. Daar trek ik straks graag mijn beurs voor.”

Tweedehandsje aanschaffen
Van de Lismortel woont op tien minuten fietsen van zijn werkplek en komt nooit met de auto. ,,Sterker nog, ik héb niet eens een auto. Maar ik ga wel een tweedehandsje aanschaffen, zodat ik straks ook kan meepraten over het betaald parkeren. Dat onderwerp doet het vast goed op verjaardagen en recepties. En die twee euro per dag? Ach, ik zit in salarisschaal 5, dus dat merk ik amper.”

Françoise Laplace, secretaresse in het Hoofdgebouw, kan niet wachten tot januari en is al begonnen met betalen. ,,Elke dag loop ik in mijn lunchpauze even naar de parkeerautomaat tegenover dit gebouw, en gooi daar een muntstuk van twee euro in. Het mag wel niet, maar regels zijn er om gebroken te worden. Door nu alvast te betalen ben ik straks, als het feest écht losbarst, sneller gewend. Wat mij betreft kan 2015 niet snel genoeg komen.”

Reacties zijn gesloten.