Buurtbewoners blij met nieuwe hennepkwekerij in Stiphout: ‘Eindelijk dicht bij huis mijn gram halen’

Geplaatst: 20 augustus 2014 in Helmond

HELMOND – Vele honderden belangstellenden uit heel Brabant waren dinsdagavond aanwezig bij de feestelijke opening van hennepkwekerij De Lange Vloei in de Helmondse wijk Stiphout. Een bijzondere gebeurtenis, want het is de eerste kwekerij die Stiphout rijk is. Buurtbewoners zijn er dan ook dolblij mee.

Lome reggaemuziek
De champagne vloeit rijkelijk, terwijl de lome reggaeklanken van Bob Marley en de onmiskenbare geur van pretsigaretten de ruimte vullen. Bezoekers kijken geïnteresseerd rond en kopen meteen flink in: hersluitbare zakjes gaan razendsnel over de toonbank. De sfeer is ontspannen en wordt naarmate de avond vordert alleen nog maar relaxter.

Het bedrijfspand van De Lange Vloei.

Het lieflijk ogende bedrijfspand van De Lange Vloei aan de Stiphoutse Croylaan.

Eigenaar Jean-Marie Huana (39) geniet volop van alle aandacht. ,,Dit is een vliegende start voor ons”, zegt hij enthousiast. ,,Ik had er trouwens geen idee van dat De Lange Vloei de eerste Stiphoutse kwekerij was. Voor mijn gevoel zijn er zeker nog tien andere. Maar misschien zijn die niet allemaal geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, dat kan natuurlijk.”

Eigenaar Jean-Marie Huana aan het werk in zijn nieuw zaak.

Eigenaar Jean-Marie Huana aan het werk in zijn nieuwe zaak.

Jongensdroom
Toen Huana in april hoorde dat er een bedrijfspand aan de Stiphoutse Croylaan beschikbaar kwam, twijfelde hij geen moment. ,,Ik sloeg meteen toe. Dat was dé kans om mijn jongensdroom te verwezenlijken; al van kinds af aan wilde ik iets met softdrugs doen. Prachtig dat het eindelijk gelukt is.”

,,De locatie hier is perfect”, zo vertelt hij enthousiast verder. ,,Er staat in de zomer genoeg mais op de grond van de buren om een voorraadje hennep verborgen te houden, en stroom aftappen bij hen is geen probleem. Bovendien passeren er dagelijks veel Helmondse forensen die in Aarle-Rixtel of Beek en Donk werken. Die hoop ik ook te mogen verwelkomen in mijn zaak.”

Lintje doorknippen
Ook van de partij is de Helmondse wethouder van Economische Zaken, Groen & Gezondheid, Margriet de Leeuwin, die – tevergeefs – vraagt of ze anoniem mag blijven. ,,Als gemeente steunen we mensen die in deze moeilijke tijd een zaak beginnen”, zo licht ze haar aanwezigheid toe. ,,Ik ben hier om de zaak officieel te openen; dadelijk knip ik een lintje door. Tenminste, ik neem aan dat er in deze zaak wel ergens een schaar te vinden is.”

Ook geïnteresseerde agenten kwamen een kijkje nemen.

Ook geïnteresseerde agenten kwamen een kijkje nemen.

Gram halen
Hennepliefhebber Cor Groene (88) uit de Stiphoutse Maccallastraat is blij dat hij voortaan te voet inkopen kan doen. ,,In Stiphout schreeuwen we al jaren om een goede hennepkwekerij in onze wijk. Gelukkig wordt er eindelijk gehoor gegeven aan onze wens. Ik ben niet meer zo goed ter been, dus het is fantastisch dat ik voortaan dicht bij huis mijn gram kan halen.”

Mocht De Lange Vloei op termijn succesvol blijken, dan is een uitbreiding van de zaak volgens Huana een optie. ,,Hoe dat precies vorm gaat krijgen, weet ik natuurlijk nog niet. Misschien ga ik ooit samenwerken met een andere kwekerij in de buurt. Een soort van joint venture.”

Reacties zijn gesloten.