Stiphoutse softwareontwikkelaar Frans van Stiphout slapend rijk door onbetrouwbare IBAN-omnummerapp

Geplaatst: 18 augustus 2014 in Stiphout Vooruit 4

HELMOND – Jeanszaakeigenaar Frans van Stiphout (63) heeft al vanaf eind juli vakantie, maar heeft toch nog nooit zo veel geld verdiend als deze maand. Niet door veel spijkerbroeken te verkopen, maar door een gebrekkig stukje software: een door Van Stiphout ontwikkelde app om bankrekeningnummers om te zetten in IBAN-nummers.

Moeilijk te onthouden
Op 1 augustus jl. is Nederland overgegaan op het IBAN-systeem. Sinds die datum volstaat een kort rekeningnummer niet meer om geld over te maken en ook Van Stiphout ondervindt daar de nadelige gevolgen van. ,,Die IBAN-nummers zijn nog moeilijker te onthouden dan de namen van de Oost-Europese clubs die PSV steeds loot in de Europa League”, zo klaagt Van Stiphout, die ook coach van Stiphout Vooruit 4 is.

Frans van Stiphout (links, op archiefbeeld) zit er warmpjes bij.

Frans van Stiphout (links, op archiefbeeld) zit er warmpjes bij.

Omnummer-app
,,Ik moet dagelijks behoorlijk wat digitale overschrijvingen uitvoeren. Aan leveranciers, mijn vrouw, kleinkinderen, het CJIB en Stiphout Vooruit 4-speler Eric van Diepen, die het jaarlijks teamuitje regelt. Ik vind al die ellenlange IBAN-codes net zo vervelend als de Facebookfilmpjes waarin mensen een nat pak halen en daarom ben ik een omnummer-app gaan ontwikkelen. Sinds de release, afgelopen weekend, is die al duizenden keren gedownload.”

Maar een betrouwbare app ontwikkelen bleek makkelijker gezegd dan gedaan. ,,Ik heb het programmaatje zelf getest en het werkte voor geen meter. Welk bankrekeningnummer ik ook invoerde; altijd kwam mijn eigen, persoonlijke IBAN-nummer eruit. Ik kon alleen zo snel niet ontdekken waar het fout was gegaan, dus daarom heb ik de app toch maar gelanceerd, met het idee op een later moment de fout eruit te halen met behulp van mijn handige kennis Koen, die nog op vakantie is.”

Van Stiphout testte hoogstpersoonlijk zijn eigen app.

Van Stiphout testte hoogstpersoonlijk zijn eigen app.

Zes cijfers achter de komma
Van Stiphout stelde dat voornemen vlug bij, toen het geld zondagochtend ineens met bakken tegelijk binnenstroomde. ,,Ik wil geen bedrag noemen, maar het gaat om een getal met zes cijfers achter de komma. De betalingen zijn afkomstig van mensen waar ik nog nooit van heb gehoord. Aan de betaalomschrijvingen te zien gaat het om alimentaties, parkeerboetes, schadeloosstellingen en nog veel meer.

Maar hoe komt dat geld dan bij de Stiphoutenaar terecht? Al snel viel het kwartje. ,,Ineens had ik het: die mensen maakten allemaal gebruik van mijn app.” De plannen om de fout uit zijn omnummer-app te halen, heeft Van Stiphout dan ook uitgesteld. ,,Ik ben altijd eigen baas geweest en heb nooit veel pensioen opgebouwd. Dit zie ik als een mooie oudedagvoorziening. Bovendien is het augustus, en dat is de oogstmaand. Ook voor mij.”

In de ban
De fortuinlijke coach denkt niet dat er nog heel lang geld op zijn rekening gestort wordt. ,,Ik verwacht dat snel aan het licht komt dat mijn ontwerp niet deugt en dan zal mijn app snel in de ban gaan. Maar hopelijk duurt dat nog een paar weken. Want dan krijg ik nog mooi wat collegegeld en sportclubcontributie op mijn rekening en kan ik volgend jaar met vervroegd pensioen.”

Terugbetalen
Van Stiphout is in principe niet van plan om het geld terug over te maken aan gedupeerden. ,,Ze hadden maar beter op moeten letten. Bovendien kost het overmaken van geld me zeeën van tijd door die klote-IBAN. Ik betaal dus helemaal niets terug. Tenzij iemand een betrouwbare omnummer-app ontwikkelt.”

Reacties zijn gesloten.