Helmond Sport contracteert swingende Volendamse scoringsmachine Tuyp

Geplaatst: 14 augustus 2014 in Helmond Sport

HELMOND – Helmond Sport heeft vandaag uitstekende zaken gedaan op de transfermarkt. De eerstedivisionist gaf de afgelopen dagen meermaals aan gecharmeerd te zijn van de Volendamse topscorer Jack Tuyp. Sneller dan verwacht werd de transfer afgerond en vanmiddag arriveerde Tuyp al in Helmond. Helaas was het de verkeerde Tuyp.

,,Vanmorgen heb ik telefonisch contact gehad met de voorzitter van FC Volendam”, zegt Helmond Sport-directeur Mario Captein donderdagmiddag. ,,Ik wilde informeren of we local hero Tuyp niet konden overnemen. Ik wist toen nog niet dat Jack Tuyp inmiddels in Hongarije voetbalt, want ik volg de Jupiler League niet, en FC Volendam dus ook niet.”

Jack Tuyp.

Jack Tuyp.

Gratis overnemen
,,Als antwoord kreeg ik dat we Tuyp gratis mochten overnemen”, zo vervolgt Captein zijn klaagzang. ,,Ze kwamen hem zelfs meteen brengen. Daar zeg je als club natuurlijk geen nee tegen. Tuyp zou rond vier uur met de palingboot arriveren bij de Veestraatbrug. Ik ben er meteen met trainer Jan van Dijk en marketingmanager Louis de Kat heen gegaan om hem welkom te heten in Helmond.”

Om klokslag vijf over vier legde de Volendamse vissersboot aan en gaf een man met een iets te donkere zonnebril op zijn neus de Helmondse delegatie een hand. ,,Ik dacht dat het de zaakwaarnemer van Jack Tuyp was, of de kapitein”, aldus Captein. ,,Maar Louis (de Kat, red.) herkende die kerel van de platenhoezen die altijd op de slingermarkt voor 25 cent worden aangeboden: het was Jan Tuyp, een BZN-bandlid. Wist ik veel dat er in Volendam meerdere mensen met dezelfde achternaam zijn!”

Jan Tuyp.

Jan Tuyp.

Topscorer
Captein weet nog niet exact wat hij met de Volendammer wil doen. ,,Hij is wel degelijk topscorer, want dankzij zijn teksten heeft BZN aardig wat hits in de tipparade gescoord. Mogelijk kan hij na de wedstrijden optreden in onze business club. Dan moeten we alleen nog wel een hoop andere muzikanten optrommelen, want alleen een zestiger met een banjo werkt niet echt sfeerverhogend. Het spel van Helmond Sport van vorige week trouwens ook niet.”

Jan Tuyp is een stuk enthousiaster over zijn nieuwe club. ,,Ik wil snel mijn visitekaartje afgeven aan de trouwe supporters. Daarop staat een foto van mij, met daaronder mijn diepste, gevoeligste, meest poëtische tekst ooit. Hoe die luidt?

Wee, oh wee, oh when,
Wee, oh wee, oh when
My name is Jan
I’m the banjoman.”

Reacties zijn gesloten.