Besluiteloze Memphis Depay vervolgt loopbaan bij Manchester City én Manchester United

Geplaatst: 12 augustus 2014 in PSV

EINDHOVEN – Wordt het een hereniging met Louis van Gaal bij Manchester United? Of gaat hij voor een avontuur bij kampioen Manchester City? Memphis Depay kan niet kiezen en daarom doet hij dat ook niet. Dit seizoen komt hij op parttimebasis voor beide Engelse clubs in actie. Morgen tekent de talentvolle aanvaller zijn contracten.

Lastige keus
,,Het was een lastige keus”, zegt de twintigjarige international dinsdagmorgen, kort na de ochtendtraining op De Herdgang. ,,Voor mijn carrière is het belangrijk dat ik rustig een weloverwogen beslissing neem. Dat is alleen niet mogelijk, want overal waar ik kom, vraagt een journalist van Omroep Brabant naar mijn toekomstplannen. Bovendien sluit de transfermarkt binnenkort, dus ik moet niet te lang wachten als ik een grote stap wil maken.”

Memphis Depay wordt herenigd met Louis van Gaal.

Memphis Depay wordt herenigd met Louis van Gaal.

En daarom maakt Depay géén keuze: hij gaf zijn jawoord aan twee Premier League-clubs die belangstelling in zijn diensten toonden: Manchester City en Manchester United. ,,In eerste instantie wilde ik bijtekenen bij PSV, totdat ik een artikel las waarin Arnold Bruggink zegt dat ik moet gaan. Als een gelouterde recordinternational zegt dat ik moet gaan, dan leg je dat advies natuurlijk niet zomaar naast je neer.”

Miscommunicatie
Dat Depay zijn voetballoopbaan bij twee Engelse clubs vervolgt, berust volgens hem op miscommunicatie. ,,Toen ik terugkwam van mijn vakantie in Salou, heb ik mijn zaakwaarnemer verteld dat ik alleen bij PSV wegga als ik in een rood en blauw shirt kan spelen. Ik dacht dat hij wel begreep dat ik op FC Barcelona doelde. Maar nee, hij ging op zoek naar een club met een rood, én een club met een blauw shirt. Misschien had ik toch iets duidelijker moeten zijn.”

Toch voelt de goedlachse linksbuiten zich wel degelijk gevleid door de interesse van twee toonaangevende FC’s. ,,Het is natuurlijk al schitterend dat één Engelse topclub je wil hebben. Zeker als dat een warme, authentieke club is met een rijke historie; een club die wordt geleid door echte clubmensen en waar eigen jeugd de toekomst heeft. En dat later Manchester United ook nog eens belt, is natuurlijk helemaal prachtig.”

Meerdere werkgevers geen bijzonderheid
Dat een voetballer zich verbindt aan liefst twee clubs tegelijk is tamelijk zeldzaam, maar Depay vindt het allerminst vreemd. ,,In deze moderne tijd komt het regelmatig voor dat mensen meerdere werkgevers hebben, ook binnen de voetballerij. Kijk maar naar FIFA-voorzitter Sepp Blatter, die betaald wordt door de FIFA, Adidas, Poetin en een sjeik uit Qatar. Of Thijs Slegers, die naast VI-verslaggever ook commercieel medewerker bij Miko-koffie is. Niets aparts dus.”

Depay denkt dat het wel meevalt met de praktische problemen die het voetballen bij twee clubs met zich meebrengt. ,,Ik heb het competitieschema bekeken. Manchester United en Manchester City spelen tegelijkertijd thuis. Onder Louis van Gaal speel ik nooit in de eerste helft, dus dan kan ik mooi voor City uitkomen. In de rust ga ik dan snel naar Old Trafford. Dat is maar een paar tramhaltes verder, dus dat haal ik wel binnen een kwartier. Op die manier ben ik mooi op tijd terug om een rood shirt aan te trekken en de wedstrijd in de tweede helft te beslissen.”

Flexibel
,,En als City en United tegen elkaar spelen”, gaat Depay verder, ,,is het helemaal makkelijk. Dan wissel ik in de rust gewoon van kleedlokaal. Bij uitwedstrijden moeten de clubs het onderling maar uitvechten. Daar ga ik me niet in mengen. Ik sta straks bij beide clubs voor 0.5 fte op de loonlijst. Wanneer ik bij wie speel en train, is voor mij bijzaak. Ik ben best flexibel, weet je.”

Memphis Depay, die afgelopen zondag nog namens PSV scoorde tegen Willem II, zegt veel zin te hebben in zijn overzeese avontuur. ,,Ik ben wel klaar met het slechte weer in Nederland. En de kans dat ik dit jaar kampioen word, is natuurlijk een stuk groter als ik bij twee clubs voetbal.”

Depay is wel klaar met het Nederlandse klimaat.

Depay is wel klaar met het Nederlandse klimaat.

Mochten de prestaties van Manchester City en Manchester United dit seizoen tegenvallen, dan is er volgens Depay nog geen man overboord. ,,Ik kan in de winterstop nog altijd tekenen bij Arsenal en Chelsea. Of vier clubs in één seizoen niet erg vermoeiend is? Misschien wel. Maar dan kan ik altijd nog besluiten om een dag minder te gaan werken. Dat is in deze moderne tijd heel normaal.”

Reacties zijn gesloten.