Chaos tijdens Profronde van Stiphout door te vroeg vlagsignaal parcoursvrijwilliger; Nibali woest

Geplaatst: 29 juli 2014 in Overig

HELMOND – De Tour de France uitrijden is een knappe prestatie, maar de finish van de Profronde van Stiphout halen is toch net wat moeilijker. Dat ondervonden de deelnemers aan het Stiphoutse wielercriterium. Door een te vroeg vlagsignaal van parcoursvrijwilliger Mark Meulendijks stroomde het parcours vol met dronken toeschouwers terwijl de renners nog een ronde moesten rijden.

Volgens het draaiboek
Tot aan de laatste ronde leek de Stiphoutse koers, die traditiegetrouw twee dagen na ‘Parijs’ op de agenda staat, volgens het draaiboek te verlopen. Al vroeg in de wedstrijd ontstond er, conform afspraak, een kopgroep met daarin onder meer Nibali. Een ronde of twee voor het einde kneep de rest zachtjes in de remmen, zodat Nibali als eerste naar de finish kon fietsen – en zich vervolgens uitgebreid kon laten ondervragen door de rondemissen, bij wie hij zeer populair is.

Vincenzo Nibali (midden) ligt goed in de markt bij de rondemissen.

Vincenzo Nibali (hier tijdens de Tour de France) ligt goed in de markt bij de rondemissen.

Maar het ging iets anders en dat kwam niet op de laatste plaats door toedoen van Mark Meulendijks, die tijdens de voetbalcompetitie grensrechter is van Stiphout Vooruit 4. Meulendijks stond als veiligheidsmedewerker geposteerd in de laatste bocht voor de finish, pal voor Italiaans restaurant Trinacria.

Vlag omhoog
,,Mijn taak is redelijk eenvoudig”, zegt de 32-jarige Stiphoutenaar, kort na elf uur. ,,Wanneer ik de renners zie naderen, steek ik mijn vlag omhoog. Daardoor weten de oversteekplaatsvrijwilligers bij café D’n Brouwer dat ze geen mensen meer moeten laten oversteken. Het vlaggen bij de Profronde is voor mij de ideale voorbereiding op het voetbalseizoen.”

Mark Meulendijks, hier op archiefbeeld.

Mark Meulendijks, hier op archiefbeeld.

Bel voor de laatste ronde
Meulendijks vlagde 48 ronden lang uitstekend. Toen ging het mis. Hij vertelt zelf waarom: ,,Nibali lag ruim op kop. Daarom werd er in het Italiaanse restaurant alvast voorzichtig geproost op zijn zege door zijn fans en sponsoren, die daar aan het eten waren. Er werd gejuicht, geklapt, en zijn zaakwaarnemer trok aan de bel om een rondje te geven. En ik dacht dat dat de bel voor de laatste ronde was”, zegt de sportfan met een bedrukt gezicht.

Meulendijks was afgelopen zondag nog de vrolijkheid zelve.

Meulendijks was afgelopen zondag nog de vrolijkheid zelve.

Dranghekken aan de kant
De gevolgen waren minder mals dan het vlees dat bij Trinacria wordt geserveerd. Meulendijks, die zegt tijdens voetbalwedstrijden nog nooit te vroeg te hebben gevlagd: ,,Ik gaf de oversteekmedewerkers na de daaropvolgende doorkomst van alle renners een vlagsignaal dat de koers was afgelopen. Daarop schoven zij de dranghekken aan de kant. Het parcours was binnen een paar tellen bezaaid met mensen. Vooral mensen die voor het podium bij Café d’n Brouwer stonden wilden snel naar de overkant. Dat vind ik niet zo gek, want DJ Jean trad daar op. Heb je die herrie weleens gehoord?”

Op het moment dat Nibali uit de laatste bocht kwam en nog tweehonderd meter moest afleggen, wist de geletruidrager niet wat hij zag. ,,Ik wilde rechtop gaan zitten en juichend over de finish rijden. Maar ik kon de finish helemaal niet bereiken, want er stonden honderden dronken, lallende, met bier smijtende en vervelende Nederlanders op het parcours. Er was geen doorkomen aan. Het leek de Alpe d’Huez wel”, foeterde de Italiaan zojuist.

Terwijl de Profronde nog aan de gang is, staan er al honderden mensen op het parcours.

Terwijl de Profronde nog aan de gang is, staan er al honderden mensen op het parcours.

De politie deed vergeefse pogingen op vrij baan te maken.

De politie deed vergeefse pogingen op vrij baan te maken.

Finish onbereikbaar
Vincenzo Nibali kon de finish onmogelijk bereiken en datzelfde gold voor het peloton dat enkele seconden achter hem reed. Daarom besloot de organisatie om de 35e Profronde van Stiphout voortijdig af te blazen. Voor het eerst in de historie van het Stiphoutse ‘rondje om de kerk’ was er geen winnaar, en dus bleef het erepodium leeg.

Oud-renner Joop Zoetemelk, die eerder op de avond meedeed aan de jubileumrace, zag zijn kans en beklom de hoogste trede van het ongebruikte en dus onbewaakte podium. ,,Zulke kansen moet je mij niet geven. Tóch nog een keer eerste, en dat op mijn oude dag”, aldus de eeuwige nummer twee.

Prima actie
Net als Nibali waren ook de andere coureurs geïrriteerd door het volgelopen parcours. Alleen Bram Tankink (Belkin) zag de humor er wel van in. ,,Mijn startgeld is gebaseerd op honderd kilometer. Maar ik heb daarvoor slechts 99,8 kilometer hoeven rijden én ik kan nu eerder aan het bier. Ik vind het dus een prima actie van die vlagger. Als ik hem zie, geef ik hem een glas pils.”

De kans dat Tankink de onfortuinlijke Meulendijks nog ziet is klein, want laatstgenoemde ging vlug na afloop van de afgeblazen koers na huis. ,,Er wordt veel te veel gedronken, en daar hou ik niet van. De ene na de andere zatlap geeft een rondje en trekt aan de bel. Nou, die bel kan ik na vanavond niet meer horen.”

Reacties zijn gesloten.