Slechtziende scheidsrechters leveren FIFA miljoenen aan subsidie op

Geplaatst: 13 juli 2014 in WK 2014

BRASILIA – Het WK voetbal is nog niet helemaal voorbij, maar voor de FIFA kan het toernooi nu al niet meer stuk. Het experiment om visueel gehandicapte scheidsrechters aan te stellen, heeft de bond, naast veel goodwill, ook een leuk bedrag aan subsidie opgeleverd.

,,Een WK organiseren is een dure aangelegenheid”, zegt baas Sepp Blatter. ,,Die vijfsterrenhotels voor officials, decadente feestjes met kaviaar en dames van lichte zeden kosten handenvol geld. Er komt dan wel een paar miljoen euro uit Qatar onze kant op, maar dat wordt pas na het toernooi contant aan mij betaald. Daarom moest ik voor nu op zoek gaan naar andere geldbronnen.”

Voor Sepp Blatter (tweede van links) was het een duur en zwaar toernooi.

Voor Sepp Blatter (tweede van links) was het een duur en zwaar toernooi.

Zakken subsidiegeld
En die bronnen, die vond de integere Zwitser. De slechtziendenbond beloofde hem zakken subsidiegeld als arbiters met een oogafwijking van minimaal +15 wedstrijden mochten fluiten. Naar verluidt wordt de hoogte van het bedrag bepaald aan de hand van de afwijking. Hoe hoger die is, hoe hoger de subsidie. Het optreden van de Algerijnse hobbyfluitist Djamel Haimoudi (brilsterkte: +21) leverde het meeste op: twaalf miljoen per wedstrijd. Het is dan ook geen wonder dat hij gisteren de troostfinale mocht fluiten.

Fantastisch
,,Djamel heeft het fantastisch gedaan, zeker als je bedenkt dat hij nog geen twee maanden scheidsrechter is”, zo is Blatter lovend. ,,Hij is in het dagelijks leven accountant en ziet zó slecht dat ik hem ook gevraagd heb om de jaarrekening van de FIFA te controleren. Tijdens de wedstrijd stond hij via een oortje met mij in verbinding, zodat ik hem kon influisteren wanneer hij moest fluiten en kaarten moest trekken. Hij volgde mijn advies uitstekend op, en daarom heb ik hem beloond met een medaille. Geen echte, maar dat ziet hij toch niet.”

Sepp Blatter (rechts) overhandigt Djamel Haimoudi een namaakmedaille.

Sepp Blatter (rechts) overhandigt Djamel Haimoudi een namaakmedaille.

Helaas was er na drie minuten speeltijd wel een misverstand, toen verdediger Thiago Silva slechts geel kreeg na een overtreding op de doorgebroken Arjen Robben. In plaats van een rode kaart en een vrije trap buiten het strafschopgebied gaf Haimoudi een gele kaart en een penalty. Daarmee kreeg hij de lachers op zijn hand.

Naar binnen

Blatter: ,,Na die overtreding riep ik ‘Djamel, hij moet naar binnen!’. Daarmee bedoelde ik eigenlijk dat Thiago Silva naar binnen moest, en niet de bal. Maar goed, de scheidsrechter kan niet alles zien. Ik zie het door de vingers, net als Haimoudi gisteren.”

Haimoudi wijst dat de bal naar binnen moet, in plaats van Thiago Silva.

Haimoudi wijst dat de bal naar binnen moet, in plaats van Thiago Silva.

Vanavond kan de FIFA nog één keer cashen. Nicola Rizzoli fluit dan de finale. De Italiaan had tijdens Spanje – Nederland liefst 27 minuten nodig om zich belachelijk te maken door een duikelpartij van Diego Costa met een strafschop te belonen. ,,Hij kan er inderdaad weinig van’”, weet ook Blatter. ,,Maar zijn visuele afwijking is, met +18, erg positief. En dat is ons banksaldo na dit WK ook.”

Reacties zijn gesloten.