Nederlands elftal speelt zaterdag niet; KNVB vraagt baaldag aan

Geplaatst: 10 juli 2014 in WK 2014

BRASILIA – Oranje zal zaterdagavond geen wedstrijd om het brons spelen tegen Brazilië. De KNVB heeft bij de FIFA een zogenaamde baaldag aangevraagd omdat coach Louis van Gaal onvoldoende spelers op de been kan krijgen. Het duel wordt op een nader te bepalen tijdstip ingehaald.

,,Ik kreeg vanmorgen de ene na de andere afmelding binnen, waardoor ik geen representatief elftal kan opstellen”, zo verklaart de bondscoach. ,,Wesley Sneijder moet zaterdagavond naar een bruiloftsfeest, Dirk Kuijt heeft een etentje, de beste vriend van Terence Kongolo geeft een examenfeest en meerdere jongens gaan met hun gezin een dagje naar de Efteling, in een poging deze zomer toch nog getuige te zijn van een sprookje. Zaterdag is nu eenmaal een ongelukkige dag, zeker voor spelers met kids.”

Van Gaal zegt niet rouwig te zijn dat het duel niet doorgaat. ,,Ik ben de laatste weken best veel van huis geweest en ga lekker naar Ik hou van Holland kijken, met Truus. Net voor het WK begon heb ik een nieuwe tv gekocht bij de Media Markt in Duitsland. Als de Duitsers wereldkampioen worden, krijg ik het aankoopbedrag terug. Daarom heb ik gisteren aangestuurd op een verlenging, zodat Argentinië extra vermoeid is en Duitsland een makkelijke avond gaat krijgen. Daardoor kan ik zondag hoogstwaarschijnlijk gratis op een groot scherm naar de finale kijken.”

Louis van Gaal zit zaterdagavond weer eerste rang.

Louis van Gaal zit zaterdagavond weer eerste rang.

Louis van Gaal weet nog niet wanneer het duel met Brazilië alsnog wordt afgewerkt. ,,Dat mogen we in overleg met de tegenstander bepalen. Mij maakt het niet zoveel uit, als het maar na 1 augustus is. Dan zit mijn taak als bondscoach er namelijk officieel op en hoef ik niet op te komen draven voor die flauwekul. Ergens half juli 2018 lijkt me wel een geschikte datum, het liefst in Moskou. Maar dan wel op een zondag. Want op die dag wordt de enige échte finale gespeeld.”

Reacties zijn gesloten.