Oproerkraaier Oscar Bijnen wil 30.000 Mexicaanse fans overstemmen

Geplaatst: 28 juni 2014 in WK 2014

FORTALEZA – Nederland is morgen kansloos tegen Mexico. Als het op het supportersaantal aankomt welteverstaan; er worden tien keer meer sombrerodragers dan de drieduizend Oranjefans op de tribunes van Estádio Castelão verwacht. Maar geen nood: de luidruchtige ordeverstoorder Oscar Bijnen woont morgen de wedstrijd bij.

Overstemmen
Woensdag werd bekend dat er véél meer Mexicanen dan Nederlanders in het stadion zullen zijn. ,,Dat is natuurlijk een flink nadeel”, zegt een woordvoerder van de supportersvereniging van Oranje. ,,Helaas hebben we geen budget om zomaar even tienduizenden extra Nederlanders naar Brazilië te laten vliegen. In plaats daarvan sturen we één Oranjefan naar het duel van wie we denken dat hij in zijn eentje dertigduizend Mexicanen kan overstemmen.”

Luidruchtig
Die ene Oranjefan is de beruchte Helmondse oproerkraaier Oscar Bijnen. Via een moeiteloos doorlopen kwalificatiereeks speelde hij zich in de picture bij de supportersclub. Anderhalve maand geleden zette hij persoonlijk het Hilversumse Mediapark op zijn kop. Daarnaast gaan er hardnekkige geruchten, dat de regelmatige bezoeken van de luidruchtige Bijnen aan ijssalon Nemanja in Mierlo-Hout de reden zijn dat de zaak enige tijd gesloten moest worden.

Oscar Bijnen, hier op archieffoto, is een ervaren tribuneklant.

Oscar Bijnen, hier op archieffoto, is een ervaren tribuneklant.

Bijnen stapte donderdagochtend op het vliegtuig naar Fortaleza en is daar gisteren gearriveerd. ,,Eigenlijk zou ik pas vandaag aankomen, maar ik vind het belangrijk om goed te kunnen wennen aan de warme omstandigheden. Vanavond en morgenochtend ga ik mijn stembanden in topconditie brengen om zo die tequila drinkende tacohappers verbaal te kunnen overstemmen. Dat ga ik doen door mijn keel goed te smeren met Corona. Gelukkig zijn er morgen drinkpauzes tijdens de wedstrijd. Op die manier kan ik tijdens de wedstrijd rustig wat bestellen zonder iets te hoeven missen.”

Oscar Bijnen (onderaan) vertrok gisteren naar Fortaleza.

Oscar Bijnen (onderaan) vertrok donderdag naar Fortaleza.

Taalproblemen
Ondanks een fiks tijdverschil voelt Bijnen zich al goed thuis in Zuid-Amerika. De taalproblemen vallen volgens hem mee. ,,Natuurlijk is het soms lastig om te begrijpen wat mensen zeggen, maar daar heb ik ook last van als ik de kantinebeheerder van mijn voetbalclub Stiphout Vooruit hoor praten. Of de Brazilianen mij wél begrijpen? Waarschijnlijk niet, hoewel ik daar wel aan gewend ben. Zodra ik buiten Helmond kom, begrijpt bijna niemand mij meer.”

De 41-jarige koerier rekent morgen op hulp van de neutrale supporters. ,,Er zitten morgen ruim dertigduizend Brazilianen op de tribune. Aan mij de taak om die Oranje te laten aanmoedigen. Daar ga ik voor zorgen door een shirt met daarop mijn eigen naam te dragen. Als de Brazilianen zien dat een Nederlander de Braziliaanse stervoetballer Oscar steunt, zijn zij vast bereid om daar iets voor terug te doen.”

Bijnen (op de rug gezien) droeg zijn shirt vannacht al.

Bijnen (op de rug gezien) droeg zijn shirt vannacht al.

Teleurgesteld
Wanneer Bijnen terugkeert, is afhankelijk van de uitslag van Nederland – Mexico. ,,Als Nederland met 6-2 wint, blijf ik. Want die uitslag heb ik gepoold en alleen bij die score heb ik genoeg geld om hier nog wat langer te blijven. Anders vlieg ik maandagochtend via Mexico-Stad terug. Hopelijk met een hele hoop teleurgestelde Mexicanen aan boord. Die zijn kort na een uitschakeling vast niet zo moeilijk te overstemmen als tijdens de wedstrijd.”

Reacties zijn gesloten.