Coach SPV 8 gaat 5-3-2-systeem Oranje toepassen

Geplaatst: 26 juni 2014 in Amateurvoetbal

VLIERDEN – De defensieve opstelling waarmee Louis van Gaal momenteel succes oogst in Brazilië is niet alleen op het hoogste niveau bruikbaar. SPV 8 uit Vlierden (gemeente Deurne), dat sinds jaar en dag een abonnement heeft op de laatste plaats in de reserve zesde klasse 49, wil volgend seizoen in een 5-3-2-formatie zijn tegenstanders te lijf gaan.

Samenscholingsverbod
Coach Kees Klomp (53) van het niet opvallend succesvolle elftal denkt dat 5-3-2 zijn team het eerste punt sinds 1995 kan opleveren. ,,Ik heb aandachtig naar Oranje gekeken en zie het wel zitten. Starten met vijf verdedigers lijkt me wel iets. Daar wilde ik afgelopen seizoen al mee experimenteren, maar vanwege het samenscholingsverbod in Deurne mochten we niet met meer dan vier personen bij elkaar in de buurt staan. Toen ging het dus niet door.”

SPV 8. Geheel links coach Kees Klomp.

SPV 8. Geheel links coach Kees Klomp.

Verjongen
Ook over een driemansmiddenveld is Klomp, in het dagelijks leven stripper in een bekende Antwerpse nachtclub, enthousiast. ,,Ik loop al lang rond met de wens om ons middenveld te verjongen. Vorig seizoen, toen we 4-4-2 speelden, slenterden er vier eind-veertigers over het middenveld. Komend jaar zijn dat er nog maar drie. De totale leeftijd van ons halfveld daalt dus met 48 jaar. Daardoor gaat het tempo ongetwijfeld omhoog!”

Niet alleen de opstelling van het Vlierdense team zal volgens Klomp veranderen. ,,Mijn spelers moeten anders gaan denken. We schakelen over van een offensieve strijdwijze naar countervoetbal. Maar dat zie ik wel zitten. Onze beste aanvaller Berry Akkermans werkt in een wapenwinkel in Vlierden-west die nog slechter loopt dan hijzelf. Daardoor weet hij uitstekend hoe het is om achterover te leunen en op de counter te loeren.”

Spits Berry Akkermans leunt op de counter.

Scherpschutter Berry Akkermans leunt en loert op de counter.

Overschakelen
Mocht de nieuwe tactiek falen, dan is er volgens Kees Klomp geen man overboord. ,,Mocht het nodig zijn, dan kunnen we in de rust altijd overschakelen naar 4-4-2. Dat beheersen mijn spelers ook niet, maar dan staan ze wel weer op hun vertrouwde plek. En als dat ook geen effect heeft, is het ook geen ramp. Wij spelen zó laag dat degradatie toch niet mogelijk is.”

Oefenmeester Klomp is niet bang voor negatieve reacties van de achterban op het reactievoetbal dat hij wil gaan spelen. ,,Dat zal wel meevallen, want de helft van onze fans komt al jaren niet meer kijken. En onze andere supporter is bijziend. Die ziet het verschil tussen 4-4-2 en 5-3-2 echt niet. Ik geloof heilig in dit systeem en mijn spelers binnenkort ook. Zeker als we straks gelijkspelen bij SJVV 14!”

Reacties zijn gesloten.