Fred Bakker uit Helmond baalt van vergelijkingen met klungelende Braziliaanse naamgenoot

Geplaatst: 23 juni 2014 in WK 2014

HELMOND – ‘Laat ik eens origineel doen’, dacht Helmonder Fred Bakker aan de vooravond van het WK. En dus kocht hij bij Geretti sportmode een voetbalshirt. Geen van het Nederlands elftal, maar van Brazilië. Met achterop de naam FRED, boven het rugnummer 9.

Leuk gevonden
Wat hád Fred Bakker toch zin in het WK voetbal. Hij kocht voor honderden euro’s aan voetbalattributen. Teenslippers, vlaggetjes, oranje autobuitenspiegelhoesjes, zulke dingen. En dus een peperduur shirt van de Goddelijke Kanaries. ,,Toen ik het voor het eerst droeg waren de reacties erg positief”, vertelt de Oakley-accountmanager. ,,Ik werd vaak nagekeken op straat. ‘Leuk gevonden, Fred’, zeiden de meesten.”

Fred in betere tijden.

Doelpuntenmachine Fred met het shirt van Fred Bakker.

Sarcastisch
Het WK is anderhalve week aan de gang en de voormalig Stiphout Vooruit 4-back weigert om het shirt nog langer te dragen. ,,Ik kan me er niet meer in vertonen”, zegt Bakker. ,,Collega’s en klanten noemen mij honend Fretsj en maken me sarcastisch uit voor scherpschutter of ‘De Torres van Brazilië’. Dat komt natuurlijk door het geklungel van die Braziliaanse Fred. Man man man, die vent zou bij Stiphout Vooruit nog niet eens in het negende voetballen. En we hebben niet eens een negende, kun je nagaan.”

Gisteren, tijdens het jaarlijkse recreatieve voetbaltoernooi voor Oakley-medewerkers, was voor Fred Bakker de maat vol. ,,Ik droeg mijn nieuwe Fred-shirt en onze coach zette mij in de spits, waarschijnlijk vanwege mijn snelheid. De centrale verdedigers van onze tegenstanders lieten me vervolgens de hele wedstrijd vrij staan. ‘Laat die Fred maar lopen’, zeiden ze. Dat was natuurlijk erg kwetsend voor iemand met mijn staat van dienst.”

Fred Bakker in betere tijden.

In tegenstelling tot de Seleção swingt Fred Bakker wél.

Bedrukt
Bakker kan zijn shirt niet meer terugbrengen naar de winkel. ,,Bedrukte shirts kunnen niet worden geruild”, zegt de bedrukte voetbalfanaat. ,,Maar bij Geretti zijn ze wél bereid om de letters gratis in een andere volgorde te zetten. De letter D gaat eraf en dan laat ik er ‘REF’ (afkorting van referee, red.) van maken. Want de scheidsrechters stellen op dit toernooi gelukkig niet teleur. Zeker als je het vanuit Braziliaans perspectief bekijkt.”

Reacties zijn gesloten.