Streakende Duitse Helmonder Twan van den Elsen wilde Mannschaft uitschakelen

Geplaatst: 22 juni 2014 in WK 2014

FORTALEZA – Knettergek werd de in München woonachtige en werkzame Helmonder Twan van den Elsen ervan. Vooral bij de koffieautomaat op zijn werk bij BMW. Daar gaat het al jarenlang dagelijks over niets anders dan de suprematie van het Duitse voetbal. En dus besloot Van den Elsen in te grijpen. Gisteravond waren honderden miljoenen voetbalkijkers er getuige van hoe hij tijdens Duitsland – Ghana het veld bestormde.

Vroege uitschakeling

Een impulsieve actie was het geenszins, blijkt zondagmorgen wel als de zojuist vrijgelaten Twan van den Elsen zijn plan onthult. Er gingen maanden van voorbereiding vooraf aan de actie die het Duitse nationale team een vroege uitschakeling moest bezorgen.

Twan van den Elsen.

Twan van den Elsen.

Mikpunt van spot
,,Twee jaar geleden werd het mij, als Nederlander in Duitse dienst, al onmogelijk gemaakt om normaal te functioneren op mijn werk”, vertelt Van den Elsen. ,,Nadat Nederland op het EK van Duitsland had verloren, was ik lange tijd het mikpunt van spot. En omdat ik toen nog in mijn proeftijd bij BMW zat, kon ik me amper verweren.”

Vorig jaar was het opnieuw raak. Bayern München en die Mannschaft wonnen alles wat er te winnen viel, terwijl Van den Elsens favorieten, PSV en Oranje, buitengewoon matig presteerden. ,,De maandagochtenden waren het allerergste”, vertelt de 35-jarige voetbalfan misnoegd. ,,Het eerste wat mijn collega’s aan me vroegen was ‘Haben Sie den Fußball sehen?‘, gevolgd door geniepig gelach. Ik werd er hélemaal gek van.“

Punten in mindering
Nadat het Duitse team vorige week Portugal met 4-0 belachelijk maakte en de WK-koorts op het BMW-hoofdkantoor toenam, had de risicoanalist er genoeg van. Hij bestelde op naam van zijn werkgever een vliegticket naar Fortaleza en een kaartje voor Duitsland – Ghana. ,,Mijn missie was het bestormen van het veld tijdens dat duel, en herkend worden als Duitse voetbalfan. Op die manier hoopte ik dat het Duitse elftal drie punten in mindering zou krijgen wegens wangedrag van de eigen fans.”

Badlaken over stoeltje
Zaterdagmorgen, lokale tijd, arriveerde Twan van den Elsen in Fortaleza. ,,Ik heb me zo goed mogelijk als een Duitser gedragen. Eerst ben ik naar het stadion gegaan om een badlaken over mijn stoeltje in het Duitse supportersvak te gooien. Het zou immers vervelend zijn als iemand anders erop ging zitten. Daarna ben ik naar het centrum gelopen om pullen bier te drinken, kuilen te graven en te schreeuwen naar mooie vrouwen. Of het moeilijk is om als Helmonder in de huid van een Duitser te kruipen? Dat valt best mee. De voetballers van Mierlo-Hout kunnen het ook.”

Om zijn rol als Duitser optimaal te kunnen invullen, dronk Twan van den Elsen (links) grote pullen bier.

Om zijn rol als Duitser optimaal te kunnen invullen, dronk Twan van den Elsen (links) grote pullen bier.

Kort voor de aftrap arriveerde de voormalig Stiphout Vooruit 4-reservespeler bij het Castelão-stadion. ,,Ik had al snel gezien dat de stewards even oplettend waren als de verdediging van Oranje bij de eerste goal van Australië. Het moest dus geen probleem worden om op het veld te komen”, wist Van den Elsen al snel.

Ich bin ein Berliner
Vijf minuten na rust was het moment daar: Mario Götze scoorde de 1-0. Van den Elsen baalde natuurlijk, maar juichte hard mee om niet te worden ontmaskerd. Hij was tenslotte even ’Duitser’. Nadat Ghana had afgetrapt sprong hij over de boarding en spurtte hij naar de middenstip, terwijl hij Duitse kreten als ‘Ich bin ein Berliner’ riep. Al snel werd het spel stilgelegd en werd de hooligan hardhandig in zijn nekvel gegrepen. Bingo, dacht hij.

De Helmonder wordt afgevoerd.

De Helmonder wordt afgevoerd.

Censuurbeleid
Het censuurbeleid van Sepp Blatter en consorten zorgde ervoor dat streaker Van den Elsen nauwelijks op tv te zien was. ,,Een beetje hypocriet is dat natuurlijk wel. Ik snap best dat de FIFA geen zaken in beeld wil die niets met voetbal te maken hebben, maar dan hadden ze Iran tegen Nigeria en de eerste helft van Australië – Nederland ook niet uit moeten zenden. Dat had nóg minder met voetbal te maken.”

Van den Elsen verhaalt verder: ,,Ik vroeg meteen in de catacomben of Duitsland drie punten in mindering zou krijgen. Die vraag werd helaas ontkennend beantwoord, omdat ze er gek genoeg niet van overtuigd waren dat ik een échte Duitser was. De steward die mij afvoerde wist al wél te verklappen dat ik een stadionverbod van twee jaar en een boete van tienduizend euro zou krijgen. Nou, die rekening mogen ze mooi naar BMW sturen, want het ticket staat op naam van mijn baas.”

Geboeid gekeken
Na zijn riskante daad werd Twan van den Elsen met handboeien om naar het politiebureau gebracht. ,,Gelukkig stond er een televisie in de verhoorkamer, zodat ik het restant nog heb kunnen zien. Ik heb geboeid zitten kijken naar de tweede helft.”

,,En het mooiste is dat Duitsland niet heeft gewonnen. Als het meezit, worden de Duitsers donderdag door Amerika uitgeschakeld. Ik vlieg zondagmiddag terug naar München en kijk er nu al naar uit om maandagmorgen weer an die Arbeit te gaan. Ik denk dat ik het bij de koffieautomaat eens gezellig over voetbal ga hebben met mijn fijne collega’s.”

Reacties zijn gesloten.